Seabase Delta

Vydáno dne 21.10.2010

Další textová adventure hra z naší dílny je konečně na světě!



Seabase Delta

Seabase Delta

Pokud patříte mezi časté návštěvníky našich stránek, jistě jste již zaslechli něco o tzv. textových hrách a snad jste i jedni z těch, kteří si naše hry zahráli. Líbily se Vám gamesky Ten Little Indians nebo The Legend of the Apache Gold? Mám pro Vás dobrou zprávu, protože rodina našich textovek se nyní rozrůstá o hru Seabase Delta.

Seabase DeltaTéma indiánů, ať již sošek či opravdových 'rudochů' již nadobro opouštíme. Ve hře Seabase Delta se spolu s tajným agentem Edem vydáme na napínavou a nebezpečnou cestu. Na dně Atlantiku je totiž nepřátelská podmořská základna, odkud má být vypálena jaderná hlavice přímo na Edovu vlast, Velkou Británii. Ed to tak pochopitelně nemůže nechat a vyráží tuto hrozbu odvrátit. A my s ním...

Hra se ovládá stejně, jako její dva předchůdci - použil jsem původní engine a pouze upravil grafiku. Opět tedy budete svými anglickými příkazy navádět hrdinu a radit mu, co má krok za krokem dělat. Čeká vás přes šedesát lokací doplněných ilustracemi, desítky nejrůznějších předmětů, které na základně najdete a budete mít k dispozici, a mnoho zapeklitých situací a problémů, které budete muset vyřešit.

Seabase DeltaSeabase Delta je primárně určena středně pokročilým angličtinářům, ale věřím, že s pomocí slovníčku, si s ní hravě poradí i ti méně pokročilí. Ve hře se nenásilným způsobem naučíte mnoho nových slovíček a nebudou to jen slova spojená s raketami, ponorkami apod. Naopak, možná budete překvapeni. Spolu s hrdinou budete vařit, budete kutit, budete se potápět... ale více už prozrazovat nebudu. Pokud jste uživateli programu Word Manager, můžete při hře používat dvojklikový slovníček (dvakrát kliknete na neznámé slovíčko a objeví se slovníkové okénko programu Word Manager).

Seabase DeltaHru jsem pro Vás naprogramoval já ale není to tak úplně moje dílo. Tuto hru již v roce 1985 vytvořil Peter Torrance, tehdy pro osmibitové počítače jako ZX Spectrum, Commodore 64 apod. Jeho původní 25 let starý příběh tu zde tedy ožívá ve zcela novém kabátě. Použil jsem většinu původních lokací a textů a některé věci pozměnil, přidal, ubral... jednoduše aby hra byla hratelnější. Obrázky pro Vás nakreslil opět Patrik Turoň.

Hra je zdarma ke stažení!

 

Stažení hry

Seabase Delta (Slunecnice.cz) (4,11 MB)

Instalátor nejdřívá stáhněte do svého počítače a potom spusťte. Instalací Vás bude provázet v češtině..

Seabase DeltaAč byla hra poměrně dlouho a důkladně testována, je možné, že se v ní objeví nepředvídané chyby a problémy. V takovém případě prosím o shovívavost. Budu se snažit na Vaše připomínky pružně reagovat a v případě potřeby umožním stažení opravené verze apod. Budu vděčný za jakoukoliv zpětnou vazbu, ať již pozitivní, nebo kritiku. K tomu prosím používejte komentáře dole pod tímto článkem.

 


Vyhodnocení soutěže!

Kód z konce hry nám v termínu poslalo celkem 46 hráčů. Všichni tedy byli zařazeni do slosování a takto to vše dopadlo. Tričko/mininu či knihy vyhrávají: A jaké byly ohlasy na hru?

Celá hra se mi moc líbila. Nepříjemné byly pouze chyby, např. ve výtahu chyběla tlačítka, houpačka šla udělat jen na určitém místě. Ale jako dobrý nápad mi přišlo probudit slepici prásknutím bubliny ze žvýkačky
* * *

Z textovky jsem byl nadšen, Vaše hry mají vzrůstající úroveň a pokud bude někdy další, budu se těšit. Líbilo se mi, že šlo o jiný žánr než minule a přesto, že nejsem velkým příznivcem sci-fi, hra mě mile překvapila. Hra je rovněž velmi pěkně graficky zpracovaná. Pokud bych měl mít nějakou připomínku, tak mě napadá snad jen jediná. Protože se ve hře vyskytuje velké množství věcí, které slouží k různým účelům a někdy je obtížné přijít na to, co kde udělat a jakou věc použít, možná by bylo dobré, aby každá věc byla určena pouze k jednomu určitému účelu a nemohla být už použita pro jiný účel. Vím, že u naprosté většiny věcí tomu tak je....tato myšlenka mě napadla u slepice, kterou jsem nemohl vzbudit a nenapadlo mě použít žvýkačku, protože jsem ji již jednou použil na tlačítko ve výtahu a myslel jsem, že tím její funkce skončila. Celkové hodnocení hry ale vynikající!!
* * *

Hra se mi moc líbila, nejvíc mě potrápila palačinka a stožár. Bez fóra bych jí asi nedokončila. Díky moc za hru.
* * *

hodnocení: no.. bez pomci bych to nedokázala ale je to skvělá hra
* * *

na hre se mi libi opakovani nekterych vyrazu, snaze se mi zapamatuji,na hre se mi nelibilo, ze samovolne vypadavaji veci, ve hre jsem si napsala nejake poznamky do mapy a nasledne mi zmizela panev a uz jsem ji nenasla. uvitala bych i zkratku M pro vyvolani mapy. ale jinak paradni hra pro tvorbu jednoduchych prikazu.
* * *

Supr hra, stejně jako dvě předchozí. Nejvíc mě asi bavilo shánět ingredience na výrobu palačinek a doplnit pero inkoustem Horší už bylo sestavit houpačku a odpálit raketu, to mi moc nešlo. Děkuji za skvělou zábavu.
* * *

Hra je velice povedená, zábavná a záludná. Nebýt fóra, tak ji hraju hoooodně dlouho. Také mi dost pomohla mapa, neboť po pár krocích jsem už nevěděla, kde jsem. Doufám, že ve tvorbě her budete pokračovat, protože je to vážně bezva způsob učení. Myslím, že o slovech jako "northwest, southeast" se mi bude i zdát. Vážně velký dík za tuto i ty předešlé hry.
* * *

Hra mě bavila. Herní čas, s přestávkami 1 den, byl pro mě přijatelný . Při hraní jsem si uvědomila, kolik "obyčejných věcí" (příkazů) neumím dát v angličtině bez delšího přemýšlení dohromady. "Pull the lever" na prvním nástupišti byl docela problém. ;-) Celkové hodnocení: Thumb up.
* * *

S hrou som nemal žiadne technické problémy, ďalej sa mi páčilo, že boli vo Vašom slovníku takmer všetky slovíčka z hry, ak nie všetky!! To sa o Apache Gold povedať nedá!!Hra ma naozaj bavila, množstvo skrytých nápovied, niektoré som si všimol na začiatku hry napr. elevation pri výťahu, ale kým som začal riešiť vystrelenie rakety, som na to zabudol a pobehoval som po celej hre asi 3hod. a hladal kde tie súradnice nájdem. Celkom grafická časť(obrázky)bola krásne nakreslená, myšlienka nosenia viacerých predmetov sa my páčila už len z dôvodu keby som mal už plné ruky a položil niekde žuvačku, no neviem akoby som v hre pokračoval, pretože väčšinou som pracoval s tým čo som mal u seba a keď som to niekde položil už som to neriešil. Celkovo sa mi tento projekt veľmi páčil. ďakujem
* * *

Hra byla perfektní, zajímavá, napínavá, úplně mě pohltila. Bavilo mě objevovat nové místnosti a zjišťovat, co vše tam je. Ze začátku jsem si myslela, že když potřebuju např. misku, tak ji najdu v kuchyni. ) Je to perfektně vymyšlené, je dobré, že ty věci jsou jinde, než je člověk čeká. Hned jsem si stáhla "Apache Gold" a vrham se na to. Díky za hru!!!!
* * *

Hodnocení: Hra se mi moc líbila, velmi užitečné jsou zkratky, které urychlují hru. Tentokrát ve hře bylo ale příliš neznámých slovíček, které mi nepřeložil ani Word Manager, proto jsem vděčná za pomoc z fora. Bez toho bych se do konce nedostala.
* * *

Hra se mně moc líbila, těšila jsem se na ni už od té "ochutnávky".Byly to příjemně strávené dny a taky jsem se naučila nová slovíčka. Všem kdo se na vytvoření hry podíleli moc děkuji, přeji pohodové chvíle, zdraví a hodně nápadů na další hru.
* * *

Děkuji za skvělou hru, prima zpestření AJ. Ikdyž bez nápověd by to asi nešlo Těším se na další! Díky.
* * *

Dobrý večer, dohrala som hru. Neverila som, že to dohrám. Bez Apačov by som to nedohrala. Hrá má ten istý rukopis. Ďakujem za kopec zábavy Čo sa mi na hre nepáčilo ? Myslím, že by malo byť jedno myslenie. Raz bolo treba strohú logiku a raz šialené nápady. Keby ste nás na to neupozornili, tak nie je šanca dôjsť dokonca, ani len do polovice. A samozrejme bez nápovedy. A ešte maličkosť. Dosť liezli na nervy bezpečnostné predpisy, stále zapínať a vypínať bezpečnostné pásy. Otravovalo to a zdržovalo.
* * *

Hra byla super, ale bez (alespoň občasné) pomoci fóra bych ještě nejspíš pořád přemýšlela, co s palačinkou. Protože jsem hrála i minulé hry, bylo to teď o poznání jednodušší, znala jsem už systém, věděla jsem, že musím DOBŘE číst, že mi budou předměty padat na zem, takže je dobré udělat si nějaké "skladiště" a tak. (Mimochodem to je jediná věc, která mě trochu otravovala, když se vysoukám až ke zbrani nahoře, abych vzápětí zjistila, že ta zpropadená fólie zůstala dole u výtahu, to je trochu k vzteku ). Jo a vytáhnout CD magnetem na prádelní šňůře by mě taky nejspíš nenapadlo. Moc se mi líbila vazba mezi heavy metal dveřmi a hudbou.
* * *

Hra se mi líbila. Dohrát do konce se mi podařilo jen díky nápovědám na fóru. Jak vzbudit slepici, jak použít fólii, proč dělat palačinku a kde najít kód na to bych sama nepřišla. Hezký zbytek dne přeje Anna Chaloupková
* * *

Hra se mi líbila, ale dohrála jsem ji jen díky nápovědám ve fóru. Je to tím, že jsem ne vždy úplně rozumněla textu. Anglicky se učím jen 2 roky, začala jsem ve 43 letech. Času na učení mám méně než bych potřebovala a často je to také boj s vlastní leností. Díky hře jsem se naučila světové strany a často se opakující slovíčka jako take off/ unfasten, put on/ fasten, insert, wear, put down apod. Tento web a program Word Manager jsou moji velcí pomocníci při učení. Děkuji.
* * *

Hru Seabase Delta musim jen a jen pochvalit, byla vyborna. Prisla mi mnohem zaludnejsi nez hry predchozi, sam by clovek prisel na cely reseni jen tezko...Je fajn ze je hra oživena obrazky,které se pri zadani pokynu změni.Pro me to bylo zdrojem spousty novych slovicek (nebylo by spatny sepsat slovicka z teto hry a vydat jako clanek). Chvalim a tesim se na dalsi hru.
* * *

moc děkuji za skvělou hru. Zahrála jsem si i 'indiány' a jsem nadšená. V plánu mám i The Legend of the Apache Gold, ale až se trochu vzpamatuju . Škoda (anebo možná štěstí ), že nemáte tolik času pouštět do světa takové hry častěji. Jěště jednou děkuji za hru a také za tyto skvělé stránky.
* * *

Hra se mi velice libila, ostatne jako predesle vase hry
* * *

Hra byla opět pěkná, dost se dalo uhrát i bez nápovědy, i když pak jsem se zasekla na maličkostech. Téma mi sice není moc blízké, ale zase to bylo něco jiného než Indiáni a Apači.
* * *

Dohráno! Děkuji Vám a diskusnímu fóru. Klobouk dolů přede všemi, kdo nepotřebovali nápovědu Vaší nebo ve fóru. Hra je fajn, stejně jako předešlé dvě. Tato poslední je teda textově podstatně složitější než ty minulé. Co se týká komunikativnosti hry s hráčem, tak zde často nebylo až tak moc vyžadováno členů jako třeba v Indiánech. Jinak angličtinu musím ještě značně pilovat Díky za hru!
* * *

Právě se nacházím ve stavu blaženosti, že jsem dokončila hru (a zachránila tak VB před katastrofou). Hra byla skvělá. Sama jsem to dotáhla k 56 %, pak už jsem se musela kouknout i na forum pro radu, kde jsem vždy našla nějakou tu pomoc (někdy jsem si bohužel přečetla i rady, ktere jsem ZATIM nepotřebovala, ale s tím se musí počítat). Příběh hry byl výborný, průběh hry byl strhující a dílčí úkoly velice nápadité. Zpočátku byla pro mě síť chodeb velkým labyrintem, ale mapa moc a moc pomohla. Takže později, kdy jsem utíkala z kuchyně (natěšená, že budu dělat palačinky) s pánví do moře, abych ji umyla (potěšilo mě, ža tato varianta fungovala) stačilo jen pár s-e-nw ... (ty zkratky byly moc užitečné). Jen mě někdy zmátlo, že na obrázku byla chodba namalovaná doleva (w), ale možné bylo jít jen doprava (e) (ve srovnání s mapou). Celkově hodnotím hru na výbornou, naučila jsem se spoustu nových slovíček, slovních spojení, trpělivosti a skvěle jsem se bavila i u hraní hry. Díky moc za hru
* * *

S tímto typem hry jsem se setkala poprvé, takže jsem pořádně nevěděla, co mám dělat. Líbilo se mi, když mi postavička odpovídala, že není vandal a podobné hlášky. Podle mě by to ale chtělo nějakou nápovědu, když už hráč opravdu neví, jak dál, třeba který předmět má zrovna použít. Úžasný byl nápad se žvýkačkou a palačinkou, kdo by řekl, k čemu se dají použít A kód na teploměru byl pro mě největší problém. Trvalo hodně dlouho, než mi došlo, kde ho najdu Celkově hra byla zábavná a naučila jsem se nová slovíčka, takže díky za hru
* * *

Hra byla úžasná, ještě o chlup zajímavější a těžší než předchozí díly. Díky za to. (I když s Heavy metal door jsem se pěkně natrápil). Díky moc za skvělou hru!
* * *

Líbila se mi zápletka, měla jsem jen problém se slovní zásobou, řadu slovíček jsem ve WM nenašla. A vtipy byly bezvadný
* * *

Ráda si zahraju každou novou hru, protože je to zábava a můžu si procvičit angličtinu. Ale nelíbily se mi chyby v programu, zasekla jsem se kvůli tomu u prvního výtahu, který jsem nemohla rozjet žádným příkazem.
* * *

Dobrý den, tak se mi to také konečně podařilo, hra je úplně úžasná, ale bez té nápovědy bych to hrála ještě tak měsíc povedla se vám grafika i neuvěřitelné nápady Každopádně díky za ní, člověka to aspoň nutí používat hlavu.
* * *

Hra byla velmi pěkná, v mé verzi příliš nefungovalo ukládání poznámek k jednotlivým místnostem, např. pokud jsem někde nechal něolik věcí a tyto jsem napsal do poznámky oddělené čárkou, tak po uložení hry jsem měl texty rozházené u poznámek v úplně jiných místnostech. Některé úkoly se mi pak zdály nelogické či příliš náhodné, např. úkol se získáváním souřadnic pro odpálení malé rakety. Jinak byla hra velmi zajímavá a díky za ni, možná bych ještě ocenil náročnější slovní zásobu
* * *

Celkově se mi hra líbila. Zajímavý námět a prostředí. Celkově mi hra přišla jednodušší a kratší než předchozí. Jediné co by se dalo vytknout je občasná "zvláštní logika" díki níž jsem na spoustu věcí přišla spíš náhodou než logickým uvažováním. A do budoucna by neškodil hudební dobrovod, je to nejspíš zbytečnost, ale přidalo by to na atmosféře.
* * *

Jinak se mi hra zdá super, jen mi dala fakt zabrat než jsem ji dohrála Ale to je asi chyba mé angličtiny.
* * *

uufff bez nápověd bych to nedohrála ani do konce listopadu, ale to je můj problém, bohužel zatím rozumím tak půlce toho, co se tam píše, ale snad se to díky Vám zlepší. Jenom škoda, že se tady nejde rychle přesunout do jiné místnosti jako u indiánů, ale moc hezké, díky
* * *

Pokud mám hru hodnotit, tak jediné (z mého pohledu) co bych uvítal ke zlepšení hry by byla slovíčka do WM. Nejlépe vydat dříve a pak hru. Soutěžící se dřív připraví a také ho napadnou rychleji situace a (ve hře) jak je použít. Oceňuji diskuzi a rady - což mi pomohlo. Na hře se mi líbilo,že do poslední chvíle nikdo nevěděl jak to dopadne - co se stane a k čemu jsou ty věci,které nese. Řešení šílených situací (žehlička,žvýkačka,slepice,...) mě rozesmálo a při tom mají logiku.Krásně malované.Prostě jednoduchá grafika a parádní hra stále dokáže pobavit.Oceňuji vaší práci a autora obrázků.Děkuji
* * *

Hra byla fajn, občas mě dováděla k šílenství, protože člověka bez trpelivosti jako jsem já to, že něco tisíckát nejde prostě odradí, ale nápověda a skutečnost, že to dohráli ostatní mě hnalo dál. Na procvičování angličtiny supr. Popravdě řečeno když se zamyslím, tak jsem si asi zapamatoval i pár pro mě nových slovíček jako chute, seesaw a zopakoval jsem si výrazy jako buckle up nebo walk the plank jo a vždycky už look through the telescope. :--)
* * *

Hra byla VÝBORNÁ, moc jsem se u ní zabavil a naučil zase něco nového. Vzhledem k tomu, že žádné jiné takové hry neznám (kromě Vašich dvou předchozích), tak nemohu říct, že se mi něco nelíbilo.
* * *

Hra se mi moc líbila, stejně jako předchozí dvě. Procvičila jsem si slovní zásobu a naučila se nová slovíčka. Na fasten the belt už nikdy nezapomenu. Líbily se mi i reakce postavy na některé příkazy, třeba když jsem mu poručila projít se po prkně. Prostě výborná práce a jen tak dál. Už se těšim na další hru.
* * *

hodnocení hry: Hra je skvělá. Nikdy bych nepřišla na to, jak vzbudit slepici. Jediné, co mi občas vadilo, byly ty věci, které mi padaly z rukou, a když jsem je zrovna potřebovala, tak jsem je neměla. To ale ke hře patří. Děkuji za hru.
* * *

Hru moc chválím. Moc se mi líbila. Byla dost těžká, ale o to větší pak byla radost, že jsem hru úspěšně dohrála. Bez nápověd bych to ale asi nedohrála.
* * *

Hodnocení: Hra se mi moc líbila, měla pěkné ilustrace i zajímavý příběh. Rozhodně se těším na další. Děkuji a keep up the good work
* * *

Celkově se mi hra velmi líbila, ale bez drahocenných rad bych ji nikdy nedohrál. Asi ze mě zkrátka nebude konsultant Patrik ze seriálu Mentalista. Obecně hry nehraju (tak maximálně piškvorky nebo hledání min), protože bych si vycukal nervy(kdo mě neviděl hrát na počítači nepochopí), ale v týto hře o život nešlo, a přesto šlo o všechno. To se mi moc líbilo. Díky.
* * *

Moc se mi líbilo množství skrytých nápověd, i když některé mi opravdu nedošly ) Řešení některých úkolů mi přišlo ale dost těžké, pro mě nelogické, bez nápovědy na foru by mě nic takového v životě nenapadlo (probuzení slepice, použití kazeťáku pouze v chodbě s mikrofonem). Super hra, moc chytlavá a myslím, že mě i dost nového naučila, fakt se Vám povedla )
* * *

hra se mi celkově líbila, jen mi občas vadilo, že nerozuměla některým příkazům, např. cook a pancake, nebo measure your temperature
* * *

Hodnocení: Hra byla velice napínavá a hratelná. Líbí se mi zvýrazněná slova, která slouží jako nápověda a vedou správným směrem. Také se mi líbilo, že hra obsahovala pro mě nová slovíčka.
* * *

Textovku uz jsem nehral strasne dlouho a tato me hned chytla . Libila se mi grafika i ukoly. Mozna by hra mohla byt o neco delsi. Libilo se mi, ze jsem si mohl oprasit nektera slovicka a spojeni a naucit se i nova.

Jak hrát Seabase Delta

Seabase Delta je hrou založenou na verbální komunikaci mezi počítačem a hráčem pomocí klávesnice.

1. Základní princip

Každá textová adventura má hrdinu, imaginární postavu, která s hráčem komunikuje. Hrdina popíše hráči situaci, např. Kde se nachází, co kolem sebe vidí a kam může jít. Hráč ho potom musí vést celou hrou pomocí jednoduchých příkazů v angličtině.

1.1 Slovní zásoba

Hra rozumí velkému množství anglických slov, sloves, podstatných jmen, přídavných jmen, předložek, členů atd. Slovní zásoba hrdiny je však omezena. Pokud nerozumí jednomu příkazu, hráč by se měl pokusit říct totéž jinými slovy, nebo zkusit jiný nápad.

1.2 Větná stavba

Nejpoužívanějším typem věty, kterým hrdina rozumí, je věta rozkazovací, jako je např. příkaz, či instrukce (např. open the door, go through the hole). Příkazy lze spojovat pomocí čárek či spojky "and" (např. take the glass and the key, unlock the door and then enter).

2. Zadávání příkazů:

Za pomoci příkazů se můžete prostředím hry pohybovat, zkoumat předměty, používat je a manipulovat s nimi, nebo aktivovat jeden ze zabudovaných herních prvků (jako např. Slovník, mapu, systém nápovědy atd.)

2.1 Pohyb


Hrdina buď sám přímo řekne, kam lze dále jít (např. I can go east and south) nebo na to hráč musí přijít sám z popisu místnosti (např. pokud hrdina řekne "I can see an open door"). Příkazy používané k pohybu herním prostředí jsou např. go, climb, walk, enter, leave etc. (go through the door, enter the house atd.) Většinou je možné pohybovat se pomocí světových stran (north, south, east, west, up, down nebo jejich kombinací, např. northeast). Příkaz potom může znít např. go north. Pro zjednodušení hra rozumí i jejich zkratkám. (n, s, e, w, u, d, ne, se, nw, sw). Snadno se můžete vrátit na místo, ze kterého jste přišli pomocí příkazu go back. A protože prostředí hry může být opravdu rozsáhlé a složité, můžete kdykoliv vyvolat automatickou mapu, která vám usnadní orientaci (viz Zvláštní herní prvky).

2.2 Zkoumání prostředí

Pečlivě zkoumat okolí je nesmírně důležité, protože spousta důležitých věcí, podrobností a předmětů je skryta, nebo ji nelze vidět na první pohled. K tomu můžete použít velké množství sloves, jako např. examine, look at/in/out of/through/under, search, read (look in the box, search the body, examine the sofa, read the book atd.)

2.3 Práce s předměty

Ve hře se setkáte s mnohými věcmi a předměty, které můžete nosit s sebou, navzájem je kombinovat a různě je používat. K tomu lze použít téměř neomezený slovník sloves (open, close, lock, burn, break, cut, sit on, throw, break, hit, dig, atd.) a vytvářet tak příkazy jako např. unlock the door with the big key nebo break the window nebo use the knife to destroy the painting. Pokud chcete s předmětem něco udělat, mnohdy bude důležité ho nejprve sebrat. Kdykoliv můžete zjistit, co má hrdina právě u sebe pomocí příkazu inventory nebo zkráceně inv.

3. Typy sloves

K zadávání příkazů lze používat různé typy sloves:

3.1 Sloveso (pouze)

Některá slovesa lze použít bez předmětu, např. SLEEP, RELAX, DIG

3.2 Sloveso + předmět

Některá slovesa musí mít předmět, např. OPEN THE DOOR, GET THE BOOK, RING THE BELL

3.3 Frázová slovesa

Frázové sloveso je sloveso, které se skládá ze dvou či více částí, a to ze slove a částice/částic, např. GET IN, PUT ON, LOOK AT, GO OUT OF atd. Většinou mívají předmět: GET IN THE HOUSE, BLOW OUT THE CANDLE. Částice těchto sloves může, za určitých okolností, stát i za předmětem, např. PUT THE HAT ON.

3.4 Sloveso + předmět + předložková vazba

Toto je nejsložitější struktura příkazu, kterému hra bezpečně rozumí. Příkazy tohoto typu vypadají takto: UNLOCK THE DOOR WITH THE KEY, PUT THE KEY IN THE BAG atd.

3.5 Sloveso + dva předměty

Některá slovesa mají předměty dva, např. sloveso GIVE, SHOW, OFFER apod. Můžeme si potom zvolit dva způsoby zápisu:
SHOW THE BONE TO THE DOG
SHOW THE DOG THE BONE
Zde je opravdu důležité dbát na správnou angličtinu, používání členů apod. Kdybychom např. ve druhém případě napsali jen SHOW DOG BONE, znamenalo by to "ukaž psí kost", nikoliv "ukaž psovi kost".

3.6 Sloveso + "konkrétní slovo"

S některými slovesy je nutné použít přímou řeč, tedy nějaké konkrétní slovo či spojení. Tento typ příkazů používáme např. při zadávání kódů, hesel, apod. Aby mu počítač porozuměl, je dobré dát toto slovo či spojení do dvojitých či jednoduchých uvozovek.

4. Zvláštní herní prvky

Hra nabízí několik prvků k usnadnění hraní. Můžete je vyvolat pomocí herního menu, nebo stisknutím jednoho z nastavených funkčních kláves, či kliknutím na jednu z ikonek pod obrázkem na hlavní herní ploše.

4.1 Herní menu: /F1/

Do herního menu vstoupíte vždy po stisknutí pravého tlačítka na myši.

4.2 Save/Load: /F9, F10/

Pravděpodobně se vám nepodaří dohrát hru za jediný den. To je důvodem, proč hra obsahuje jednoduchý prvek ukládání a načítání pozice. Pro uložení hry jednoduše napište save nebo použijte herní menu. Vyberte si jednu ze čtyř přihrádek /slotů/ a potom klikněte na "save". Načítání hry /Load/ je obdobné.

4.3 Herní mapa: /F5/

Zatímco hrajete, automaticky se kreslí mapa, aby vám usnadnila orientaci v herním prostředí. Tento prvek vyvoláte příkazem map nebo pomocí Herního menu. Pozice hráče je zvýrazněna. Můžete nahlédnou na jakékoliv místo, které jste navštívili, a to tím, že kliknete myší na příslušný čtverec na mapě. Důležitým a užitečným prvkem je to, že si můžete do mapky zaznamenávat jakékoliv poznámky, které vám mohou později pomoci, když už nebudete vědět jak dál. Toto můžete použít např. Když budete mít problém se zamčenými dveřmi a do poznámek k příslušné místnosti si zapíšete poznámku "locked door". Později, až najdete klíč, můžete se do mapy podívat a tato poznámka vám dveře připomene a napoví vám, kde přesně se nacházejí. Poznámky k mapě se ukládají společně s ukládáním herní pozice.

4.4 Slovník: /F12/

Protože je hra určena především pro studenty angličtiny, snadno použitelný slovník je důležitým prvkem. Nabízí více než 14000 hesel, 7000 nahrávek výslovnosti, 3000 ilustrací, slovíčka si můžete nechat vysvětlit přímo anglicky, nebo přeložit do češtiny či naopak. Do slovníku vstoupíte z Herního menu nebo můžete dvakrát kliknout na jakékoliv slovo v popisu místnosti nebo v okně, kde se zobrazují odpovědi na zadané příkazy, a daný výraz je vyhledán automaticky.

Slovník lze používat pouze po zakoupení a instalaci jiného produktu Vitware, WORD MANAGER (více informací na www.vitware.cz)

5. Různé

Nyní ještě několik důležitých poznámek pro hraní.

5.1 Zájmena

Můžete používat zájmena (it, him, her, them) když mluvíte o nějaké věci znovu (např. unlock the door, open it and enter).

5.2 Členy

Používání členů (a/an, the) není nezbytné, ale nezapomínejte, že jsou důležité pro dokonalé zvládnutí angličtiny. V některých případech je však jejich použití nezbytné k tomu, aby bylo možné příkazu rozumět. Např. 'open the door' je příkaz, zatímco 'the open door' je pouze předmět.

5.3 Přídavná jména

Používání přídavných jmen nebývá důležité. Pokud jsou však dva podobné předměty, které by mohly být zaměněny, např. malý a velký klíč, potom je použití přídavných jmen nutností.

5.4 Co máte u sebe

Použijte příkaz inventory a zjistíte, co má hrdina právě při sobě a na sobě.

5.5 Uvozovky

Používejte uvozovky s příkazy jako např. say, enter, type, shout, dial atd. (type 'hghgfhk', say 'sesame'). Toto se používá pro přímou řeč nebo zadávání kódů, hesel apod.

5.6 Zkracování

Pokud se vám nechce vždy zadávat příkazy v plném tvaru, můžete často použít zkratky. Například "examine" stačí napsat "exa" apod. Každé slovo by však mělo mít alespoň tři znaky, aby mu počítač mohl porozumět. Příkaz EXAMINE jde dokonce zkracovat písmenem X.

5.7 Victory code

Na konci hry se zobrazí tzv. "victory code", vítězný kód. Někam si ho zapište. Můžete ho použít jako důkaz, že jste hru dohráli. Hodí se pro soutěže a podobně. O soutěžích zjistíte více na www.helpforenglish.cz

6. Nápověda

Hodně zábavy!

Přepis bublinkové nápovědy: