Help for English

Opisování slovíček

 

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Lucka Skrčená vložený před 4 lety

Na základce učím od září. Dostala jsem 3× nejhorší skupinu (trojkaře až pětkaře, 7.-9. třída)) a 1× “prostřední” skupinu (dvojkaře až trojkaře, 6. třída). V jedné skupině je 9–20 dětí. Paradoxně s tou nejmenší skupinou jsou největší potíže, protože je tam jeden LMP s asistentkou (nic neopíše z tabule), dva až tři rozvraceči hodin (akorát na sebe jen upozorňují, ale hloupí vyloženě nejsou, jen nepracují), jeden, který je klidný a ještě se snaží, a zbytek absolutně netuší, o čem mluvím. Když se jim věnuju samostatně v lavici, jde to, ale při hromadné aktivitě je to katastrofa – a samostatně se jim věnovat každou hodinu nejde. Domácí úkoly nedělají (drtivá většina). Se 45 minutami a s ohledem na ŠUP a učebnice (potřebovali by tak o dva až tři stupně dolů) je nemožné sestavit smysluplnou hodinu a assessment – tady chápu Andreu, i když učí menší děti, že někdy je to memorování jediná cesta, jak z nich “vytlouct” něco, co je bude motivovat k další práci. Protože jinak by dostávali jen 4–5 a to nikoho z nich motivovat nebude (když procvičujeme slovíčka v kontextu, ve větách, nechápou zbytek věty – je jasné, že to je na nic, když umí samotné slovíčko, ale neumí ho použít v kontextu, protože mu nerozumí. Pak je ale otázka, jestli tedy pro učitele i pro žáky, není čas od času dobré, aby dal nějaký test jenom na ta slovíčka, aby obě dvě strany měli občas pocit, že se jim něco povedlo. Protože jinak je to dost frustrující.) Taky do toho vstupuje ten element, že některé žáky zajímá jen, jestli to cvičení je na známky a s jakou vahou. Podle toho pracují.

Jsem na začátku, hodně si toho musím ještě “osahat” a ohromnou spoustu toho ještě nevím. Jak jsem psala už jinde, slovníčky a klasické bilingvní memorování nevyžaduju a neučím, ale dokážu pochopit, že v určitých situacích je to volba, která může ledacos napravit, obzvlášť, když nepracujete s dětmi, které jazyk baví a který jim jde.

Systém je nepochbně špatný, např. to o těch známkách chápu. Je jasné, když škola naučila děti něco dělat jen když za to dostanou známku, že jde něco dělat jen těžko. Známky už by se měly dávno zrušit… kdy už to lidem proboha dojde. :-(

Ono kdyby možná děti nebyly zvyklé pořád ve škole zažívat neúspěch, nebylo by potom nutné dělat věci, které jim sice k dosažení cílů nepomohou, ale dopřejí jim jednou za čas zažít úspěch.

Ve školství, kde by se známky nepoužívaly, by neexistovaly čtyřkaři ani pětkaři. Ve školství, kde by se nedávaly domácí úkoly, by nebyly děti, které notoricky úkoly nedělají. V takových školách by se nemusely dávat písemky na namemorovaná slovíčka, jen proto aby děti tu a tam vedle neúspěchu zažily úspěch.

Jinak dodám, že učebnice a ŠVP není nic nadiktovaného zezhora, ale vytvořili si to sami učitelé. Pokud jim to nevyhovuje, lze to změnit. Chápu, že nový učitel toto asi úplně měnit nemůže, ale pokud stejné problémy mají jiní učitelé, mohou takovou změnu klidně udělat. Jsou i možnosti další, např. učebnice nechat doma a učit bez nich. Je nesmysl učit z materiálů, které nejsou pro úroveň dětí vhodné. A jestli jsou nebo nejsou, to je na posouzení učitele. Vy máte povinnost držet se ŠVP, tam by nic o učebnici být nemělo. Učebnice je pomůcka, ta nediktuje obsah ani formu.

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit nebo se můžete přihlásit účtem na Facebooku.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.