BUSINESS 08: Hotelová angličtina (praxe 2)

Vydáno dne 08.01.2013

V druhém článku o hotelové praxi si řekneme více o pobytu v hotelu. Dozvíte se třeba o službě concierge a přiblížíme si i další hotelové služby.



business

Course Map (mapa kurzu)

Unit 08: HOTEL

Hotelová angličtina (praxe 2)

V našem kurzu obchodní angličtiny se v osmé lekci věnujeme hotelům. Už máme za sebou článek o hotelovém zázemí a první část článku o hotelové praxi, kde jsme si řekli, jak si hotel zarezervovat, jak se ubytovat a taky jsme se naučili používat hotelovou vstupní kartu, pokojový trezor nebo mini bar.

Dnes tedy navazujeme s dalšími užitečnými typy pro pobyt v hotelu.

concierge

minulém článku jsme si řekli o zajímavé hotelové profesi concierge /'kɒnsɪerʒ/. Je to osoba, jejíž stoleček najdete ve vstupní hale hotelů vyšší kategorie.

Na takovém stolku a všude kolem pak často najdete spoustu letáků a reklam na různá zajímavá místa, restaurace či koncerty.

Hotelový concirege má totiž perfektní přehled o tom, co se ve městě právě děje, kam stojí za to jít, kde je kvalitní restaurace (jak dražší, tak třeba i levnější). Kromě toho vám zařídí třeba transport na letiště nebo exkurzi nějakého zajímavého místa. Zajistí také rezervaci koncertu nebo divadelního představení s tím, že si zde vstupenky často můžete přímo koupit i vyzvednout.

Říká se, že concierge má klíč od města a proto ti nejlepší concierge mají na klopě saka odznaky ve tvaru překřížených klíčů. Mají za sebou již mnoholeté zkušenosti a museli projít znalostními testy. Takový concierge se stává členem asociace Les Clefs d'Or (The Golden Keys), která má přes 3000 členů ve více než 40 zemích.

Tuto služby však nabízí pouze luxusnější hotely. Podobné služby, ač v omezené míře, vám mohou zajistit v jiných hotelech určitě přímo recepční.

Pokud vás toto téma zajímá, můžete si prohlédnout následující dvě videa na téma
The importance of a hotel concierge TTT *1:

Na závěr si ukážeme, jak taková/ý concierge pracuje. Toto je Sonia, která pracuje jako concierge v hotelu InterContinental na Times Square v New Yorku. Doporučí nám spoustu zajímavých míst, která bychom měli v tomto městě navštívit:

room service

“Room service” se dá přeložit jako pokojová služba a mnoho hostů si ji plete s úklidem pokojů, což je “housekeeping”.

room service = pokojová služba (přinesou objednané jídlo a pití)
housekeeping = úklid pokojů

Službu “housekeeping” máte pochopitelně zdarma, ale za “room service” se platí.

Jak tedy tato služba funguje? Na pokoji byste měli najít jídelní lístek pokojové služby = room service menu:

Zde si vyberete, na co máte chuť. Nabízí zde k jídlu většinou sendviče, saláty, těstoviny či burgery. K pití pak víno, nealko, apod.

Na těchto malých náhledech do menu hotelu Radisson Blu v Amsterdamu najdete například club sandwich, chicken burger, asian noodles, nebo caesar salad:

Určitě doporučuji otevřít si náš článek CAFE MENU, kde najdete mnoho jídel, která u nás nejsou tolik známá. Kromě toho, že zjistíte, co si pod názvem představovat, tam také najdete správnou výslovnost. Zde studenti hodně chybují. TTT *2

V zadní části zmíněného menu pak najdete následující nápis, ze kterého je patrné, že všechna jídla nejsou k dispozici 24 hodin denně.

Je to běžná praxe ve většině hotelů. Kompletní room service menu nabízí cca od 6 do 22 hod. I během noci si ale můžete objednat třeba lehký sendvič nebo salát (podle možností kuchyně). Rozumíte následujícímu nápisu? TTT *3

Pozn.: Místo room service se občas můžete setkat s pojmem in-room dining TTT *4.

breakfast in bed

Další velice příjemnou službou je snídaně do postele. Tu nabízí nejen luxusní hotely, ale i hotely střední kategorie.

A nemusíte ani nikam telefonovat. Na pokoji totiž najdete ležet papírovou kartičku s otvorem. Tu pak pověsíte zvenku na kliku dveří. Na kartičce níže se například píše: Please fill out one of the sections below and hang the breakfast form outside your door before 2am. TTT *5

Čas může být jiný, ale většinou je nutno kartičku pověsit za dveře do jedné až třetí hodiny ráno. Zaměstnanec hotelu je pak posbírá a vy se můžete ráno těšit na snídani.

Snídaňová nabídka je pochopitelně různá hotel od hotelu. Zde například nabízí Breakfast on the Move TTT *6 a Room Service Breakfast TTT *7. Ta se ještě dělí na Continental Breakfast a English Breakfast.

Jak vidíte na kartičce, za donášku na pokoj zde připlatíte tři libry. Zde doporučuji náš článek Hotel breakfast, kde se přesně dozvíte, co znamená continental breakfast, full English breakfast, buffet breakfast a také a la carte breakfast.

breakfast box

Další zajímavostí je snídaňový balíček, o který si můžete říct den předem, pokud víte, že musíte opustit hotel před časem snídaně.

Pokud pochopitelně máte zaplaceno ubytování se snídaní. Pak je určitě užitečné vzít si na cestu nějaký obložený sendvič, balenou vodu/džus a nějaké ovoce. Podobně totiž vypadá tento balíček, který byste měli mít připraveni při ranním odjezdu z hotelu, pokud si o něj předem řeknete.

pillow menu

Můžete se setkat s hotelem, kde najdete ještě jeden jídelní lístek: polštářový

Není to sice běžné, ale na svém polštáři v pokoji můžete najít menu, ze kterého si vyberete polštář podle vašich představ.

air conditioning

Klimatizace je v některých jižních destinacích téměř nutnost. Někomu však může vadit (ať už hlučnost nebo míra chladu).

V mnoha pokojích najdete na stěně ovládání klimatizace (air conditioning controls), kde si můžete pohodlně nastavit, jak moc má ventilace foukat, a na kolik stupňů má být pokoj ochlazen. Nezapomeňte, že pokud opustíte pokoj a vyjmete vstupní kartu z krabičky vedle dveří, elektřina v pokoji se vypne a s ní i klimatizace.

Jsou však bohužel i hotely, kde mají klimatizaci ovládanou centrálně a vy jste pak odkázáni na hotel pokud jde o spuštění klimatizace, teplotu i míru foukání. Vždy však platí jednoduché pravidlo: pokud otevřete okno nebo dveře na balkón, klimatizace se vypne. Na druhou stranu existují i hotely, kde nemáte možnost otevřít vaše okno v pokoji vůbec (z bezpečnostních důvodů).

Když už se bavíme o klimatizace, studenti často chybně používají spojení air condition, což však znamená “forma/stav vzduchu”. Správné jsou následující spojení:

air conditioning = klimatizace
air conditioning unit = klimatizační jednotka
air conditioner = klimatizační jednotka
air-conditioned = klimatizováno

Někdy na pokoji sice není klimatizace, ale stojací nebo stropní větrák = fan. Více si o tomto slovíčku přečtěte v samostatném článku.

binder /'baɪndə/

Další užitečný předmět v hotelovém pokoji jsou pevné tvrdé desky, ve kterých najdete spoustu užitečných informací. Speciální označení ale nečekejte, jde prostě o “pořadač”.

Nejčastěji se setkáte s označením binder TTT *8, hotel guide nebo directories.

Tuto složku hledejte většinou na psacím stole. Uvnitř na první straně najdete uvítací dopis hotelu (foto níže), vlevo v kapse pak psací papír, obálky, informace o věrnostním programu apod.

Složka je pak rozdělena do mnoha sekcí, kde najdete všechny potřebné informace. Většinou se setkáte s následujícím:

telephone

V dnešní době mobilních telefonů budete mít možná pocit, že telefon na pokoji je zbytečnost. Pokud budete chtít zavolat někomu domů, zvolíte právě svůj mobil. Ostatně telefonovat do zahraničí z hotelového pokoje ani nedoporučuji. Cena minuty hovoru je občas omračující.

Na druhou stranu se vám může telefon hodit při komunikaci s recepcí, při objednávce hotelové služby donášky jídel, nebo můžete zavolat na pokoj kamarádům (pokud jste v hotelu ubytovaní v jiných pokojích).

Jak volat na recepci nebo do jiného pokoje vám zde nemohu popsat. Každý hotel to má jinak. Někdy voláte přes nulu nebo devítku. Jindy na to máte speciální tlačítka na přístroji (jako na obrázku níže).

Toto je příklad hotelového telefonu ze sítě Radisson Blu. Jak vidíte, nad běžnými tlačítky s číslicemi máte několik předvoleb.

Jako první vidíte tlačítko 100% Guest Satisfaction Guarantee, což je produkt, který nabízí tato síť jako záruku 100% spokojenosti zákazníků (více si přečtěte zde).

Dále následuje tlačítko Emergency, pro případy mimořádných událostí, pak tlačítko Reception pro přímé spojení s recepcí, a Operator pro přímé spojení s operátorem (když chcete nechat přepojit někam dál).

Sítě Radisson také nabízí tzv. One Touch Service, což je vlastně nejužitečnější tlačítko. Při jeho volbě můžete získat informace od concierge, můžete si objednat jídlo na pokoj, buzení po telefonu, prádelnu či úklid pokoje (více zde).

Nechybí ani tlačítko Next Stop Booking neboli Toll-free Reservations TTT *20 , které host použije, pokud si chce zdarma zarezervovat pokoj v dalším hotelu na svých cestách.

Nakonec je tam tlačítko Voice Mail, což je hlasová schránka. Pokud vám někdo nechá na telefonu vzkaz, poznáte to podle blikající kontrolky MSG WT = message waiting.

Níže pak vidíte příklad jiného telefonního přístroje, tentokrát z hotelu Park Plaza County Hall v Londýně.

television

Televize je na pokoji střední a vyšší kategorie docela běžná. Setkáte se už nejspíše s LCD televizorem buď na stolku nebo na zdi. Nabídka kanálů může být od základních, až po široký výběr. Nejčastěji narazíte na lokální televize, ale také na zpravodajské kanály jako BBC nebo CNN.

Jak to však často znáte, i když máte třeba 60 kanálů, zrovna nic nedávají. Pro takové hosty nabízí hotely službu pay-per-view movies (doslova filmy, které si zaplatíte, abyste je mohli zhlédnout). Jde vlastně o videotéku, kde si najdete oblíbený film a za určitý poplatek si ho spustíte.

Jinde můžete najít přímo celé placené kanály. Pak se služba většinou označuje jako Pay TV nebo premium television či premium channels.

tea and coffee making facilities

V popisu vymožeností hotelového pokoje můžete často najít toto dlouhé označení, které jednoduše znamená, že na pokoji najdete rychlovarnou konvici a vedle pak pytlíky s rozpustnou kávou, smetanou a různé druhy čajů. Pochopitelně nesmí chybět ani šálky na přípravu nápojů.

V pokojích vyšší kategorie pak občas najdete navíc ještě Nespresso coffee maker = kávovar značky Nespresso na přípravu kávy z kapslí. Ty jsou vám pak každý den doplňovány. Můžete narazit i na jiné značky, vždy však půjde o přípravu kávy z kapslí.

iron

Na pokoji občas také najdete žehličku (iron) i žehlicí prkno (ironing board), které jsou často chytře nainstalovány do skříně (jak vidíte na obrázku).

V business hotelech, kde jsou ubytováni často manažeři, kteří potřebují mít na kalhotách perfektní puky, pak najdete trouser press, což je jakýsi miniaturní mandl.

hair dryer

Ve většině středně a více kvalitních pokojů najdete fén na vlasy = hair dryer / blow dryer. Někdy je umístěn ve stojánku přímo v koupelně (viz foto), jindy ho však musíte hledat ve skříňce či šuplíku.

toiletries

V koupelně pak hledejte toiletries /'tɔɪlətriz/ = toaletní potřeby, kam patří kromě mýdla, šamponu, kondicionéru a sprchového gelu také třeba koupací čepice, vatičky do uší, pilníček na nehty nebo malé šitíčko.

Pokud zjistíte, že jste si zapomněli přibalit kartáček a pastu, v koupelně je sice nenajdete, ale můžete zavolat na recepci a oni vám ochotně pošlou nějaké jednorázové řešení. Stejně tak jsou schopni většinou dodat i jednorázové žiletky. Stačí se jen zeptat.

bathrobe and slippers

V hotelech vyšší kategorie najdete ve skříni často župan (bathrobe) a pantofle (slippers).

Asi nikoho nepřekvapí, že župan je pouze k zapůjčení na dobu pobytu, ačkoli ho hotely většinou nabízí i k odkoupení. Na druhou stranu pantofle jsou většinou jednorázové a můžete si je vzít domů (jejich kvalita je však většinou tak špatná, že se vám během několika dnů jednoduše rozpadnou).

Jsou však i luxusní hotely, kde jsou luxusní i samotné pantofle. Ty však jsou opět pouze k zapůjčení.

V britské angličtině (a občas i ve formální americké angličtině) se můžete setkat s výrazem dressing gown, což je vlastně také župan, ale na rozdíl od klasického bathrobe (nebo robe), který je ze savého froté materiálu, označuje dressing gown většinou typ županu, který je lehčí a nosí se přes domácí oblečení. Více na wikipedii.

ice maker

V letních dnech můžete ocenit výrobník ledu (ice maker nebo ice machine). Ten však najdete pouze v některých patrech. Umístění najdete v plánku hotelu nebo vám ho řeknou na recepci.

turn-down service

Ze všech služeb, které hotely nabízí, je asi nejméně známý právě turn-down service. Frázové sloveso turn down může znamenat ztlumit a to je přesně to, o co tady jde.

Pokud hotel tyto službu ve vaší kategorii pokoje nabízí, můžete počítat s tím, že kolem 18:00 až 19:00 u vás zaklepe na dveře pokojská a ohlásí se jako “Turn down service”. Můžete jí otevřít a říct, že o tuto službu zrovna nestojíte. Pokud ji však pustíte dovnitř, pak vám rozestele postel a na polštáři či nočním stolku nechá malou čokoládu nebo větrový bonbón. Tím vás vlastně připraví na dobrou noc.

V některých hotelech se ještě pokojská podívá, zda nepotřebujete vyměnit ručníky a vysype odpadkové koše. Tím vás takto tedy “ztlumí” před spaním. Tato služba není zpoplatněna zvlášť a většinou je součástí určité kategorie pokojů.

Pokud zrovna v tu dobu v pokoji nebudete, a nebudete mít na dveřích “nerušenku” TTT *21, udělá vše automaticky.

executive lounge

Slůvko lounge znamená salónek (více se dočtete zde) a executive zde znamená luxusní (má ale i jiné významy).

Tento salónek najdete v hotelech vyšší kategorie a to nejčastěji v nejvyšším patře budovy. Je přístupný pouze těm hostům, kteří mají zaplacený pokoj vyšší kategorie a je to místo, kam můžete zajít kdykoli během dne, máte možnost dát si občerstvení a v klidu relaxovat.

Do not disturb / Please clean my room

Ve svém pokoji najdete (buď zevnitř dveří nebo na jiném místě) velmi užitečnou kartičku, kde se na jedné straně píše Do not disturb = Nevyrušujte a na druhé pak Please clean my room = Prosím ukliďte můj pokoj.

Jak už těchto pár slov napovídá, pokud nechcete být nikým v pokoji rušeni, pověsíte příslušnou stranu z venkovní strany dveří na kliku. Naopak pokud chcete, aby pokojská uklidila váš pokoj, kartičku jednoduše obrátíte.

Může se také stát, že na pokoji najdete dvě kartičky (každou se zvláštním označením), nebo pouze kartičku “Nerušit”, protože pokojská by měla vědět, že váš pokoj ještě neuklízela a pokud tam nevisí tzv. “nerušenka”, může po zaklepání vstoupit a uklidit.

V některých hotelech mají místo kartiček tlačítko u dveří, které rozsvítí světelnou kontrolu červeně nebo zeleně, podle toho, zda nechcete být rušeni nebo chcete uklidit.

Občas se ale stává, že ráno opustíte pokoj a vrátíte se třeba v 15:00 a pokoj nebude stále uklizen. Proto není na škodu při odchodu z hotelu na recepci oznámit, že dopoledne na pokoji nebudete, jestli by mohli pokoj nechat uklidit.

to be continued… TTT *22

Tento článek o hotelech ještě není poslední. Stále jsme totiž hotel neopustili.

V posledním článku našeho hotelového seriálu se tedy můžete těšit na ukončení pobytu v hotelu a užitečné fráze i mini rozhovory.

Překlad:
  1. Důležitost hotelové(ho) concierge
  2. Víte, jak přečíst CAESAR SALAD, nebo co znamená CLUB SANDWICH?
  3. Vše je dostupné do 22,30. Označené položky jsou dostupné 24 hodin, jsou zdravé nebo vegetariánské. Pokud si chcete objednat room service, zmáčkněte na telefonu “one touch service” (více ve spodní části článku). K objednávce si přičtěte 5 EUR za odnos na pokoj.
  4. stravování na pokoji
  5. Prosíme vyplňte jednu z částí tohoto snídaňového formuláře a pověste ho za dveře před 2 hodinou ranní.
  6. Snídaně v pohybu. Pro ty, kteří ráno spěchají. Donáška je brzy ráno, ještě před otevřením hotelové restaurace
  7. Klasická snídaně do pokoje
  8. kroužkový pořadač
  9. frequently asked questions = často kladené otázky
  10. informace, jak používat telefon, více níže v článku
  11. otvírací hodiny restaurace, baru a služby donášky jídel do pokoje
  12. nabídka konferenčních místností
  13. další služby jako počítač s přístupem na internet, k tiskárně
  14. seznam televizních kanálů
  15. prádelna a čistírna
  16. informace o posilovně, sauně, popřípadě bazénu
  17. možnost zařídit si za poplatek zakoupení nebo vyzvednutí zboží v nějakém obchodě
  18. možnost zařízení výletů po památkách
  19. informace, co dělat v případě požáru
  20. rezervace bez poplatku
  21. viz níže
  22. pokračování příště…
Přepis bublinkové nápovědy: