Přítomný čas prostý

Vydáno dne 24.03.2014

Dnešní článek vás seznámí se základy přítomného prostého času a jeho použití.



Přítomný čas prostý

Přítomný prostý čas (present simple) je jeden z nejzákladnějších gramatických jevů, se kterými se student setká hned při začátcích studia. Většinou následuje po probrání slovesa být. Jeho pochopení není složité. Problémy však studenti většinou začnou mít, když se naučí i přítomný čas průběhový, ale to nás zatím nemusí trápit.

Kladná oznamovací věta

Práce s většinou ostatních sloves je trochu jiná, než u slovesa být – to be (am, you are, he is). Pro všechny osoby totiž existuje v podstatě jen jeden tvar slovesa a to je ten, který najdete ve slovníku, tedy infinitiv slovesa (bez částice to).

psát = (to) write
mluvit = (to) speak
číst = (to) read

write letters. TTT *1 speak English. TTT *2 read magazines. TTT *3
You write letters. TTT *4 You speak English. TTT *5 You read magazines. TTT *6
We write letters. TTT *7 We speak English. TTT *8 We read magazines. TTT *9
They write letters. TTT *10 They speak English. TTT *11 They read magazines. TTT *12

Ve všech osobách je tedy tvar slovesa stejný, ale určitě jste si všimli, že zde zatím není uvedena 3. osoba jednotného čísla. V této osobě totiž dochází k malé změně – přidává se zde koncové -s:

He writes letters. TTT *13 He speaks English. TTT *14 He reads magazines. TTT *15
She writes letters. TTT *16 She speaks English. TTT *17 She reads magazines. TTT *18
It starts tomorrow. TTT *19 It sounds good. TTT *20 It rains a lot here. TTT *21

Pokud však sloveso končí ve výslovnosti na sykavku, musíte přidat koncové -es, aby se dalo slovo dobře vyslovit. Stejné pravidlo ostatně znáte z tvoření množného čísla podstatného jména:

cup (j.č.) – cups (mn.č.) /kʌps/ he writes /raɪts/
bus (j.č.) – buses (mn.č.) /bʌsɪz/ he washes /wɒʃɪz/

Další změnou je změkčení koncového -y, pokud následuje po souhlásce, což opět znáte z tvoření množného čísla podstatných jmen:

boy (j.č.) – boys (mn.č.) he pays
country (j.č.) – countries (mn.č.) he studies

Existují však i nepravidelná slovesa, kterých ale naštěstí není mnoho. Slovesa go a do sice nekončí na sykavku, ale i i tak se zde přidává -es. Obě slovesa mají nepravidelný pravopis a do navíc i nepravidelnou výslovnost. U slovesa have pak dochází ke změně pravopisné i výslovnostní:

go /gəʊ/ he goes /gəʊz/
do /du:/ he does /dʌz/
have /hæv/ he has /hæz/

Kompletní tabulka přítomného času prostého (oznamovací způsob) vypadá tedy následovně:

  jednotné číslo množné číslo
1 work here. We work here.
2 You work here. You work here.
3 He works here. They work here.
  She works here.  
  It works well.  

Tvoření otázky

Určitě si pamatujete, že u slovesa být se otázka tvoří velmi jednoduše přehozením podmětu a přísudku:

You are a student. Are you a student?
He is a teacher. Is he a teacher?

U ostatních sloves však takto postupovat nemůžeme:

You live in Prague. Live you in Prague?
He lives in Prague. Lives he in Prague?

Potřebujeme zde totiž pomocné sloveso do. Možná víte, že toto sloveso ve svém základním významu znamená “dělat”, ale zde neplní funkci významového slovesa, ale pomocného slovesa, proto zde neznamená “dělat”, nemá vlastně žádný překlad – jen nám pomáhá, proto pomocné sloveso.

You live in Prague. Do you live in Prague?
You speak English. Do you speak English?
You read magazines. Do you read magazines?

Jak jsme si již řekli, ve 3. osobě jednotného čísla dochází v kladné oznamovací větě ke změně, přidá se koncové -s. To se projeví i zde, ale koncové -s již nebude na konci významového slovesa, ale na konci pomocného slovesa:

He lives in Prague. Do he lives in Prague?
He lives in Prague. Does he live in Prague?

Výsledkem je tedy to, že v otázce máte vlastně dvě slovesa: pomocné sloveso (do/does) a významové sloveso (live, speak, read, atd.).

Tvoření záporu

U slovesa být se zápor tvoří jednoduše přidáním záporky not:

You are a student. You aren't (are not) a student.
He is a teacher. He isn't (is not) a teacher.

U většiny ostatních sloves to není tak jednoduché, a pokud byste postupovali stejně, bylo by to špatně:

You live in Prague. You live not in Prague.
He lives in Prague. He lives not in Prague.

I zde totiž budeme potřebovat pomocné sloveso do, které spojíme se záporkou not. Vznikne nám pak slovo don't /dəʊnt/:

You live in Prague. You don't live in Prague.
You speak English. You don't speak English.

A i zde musíme postupovat jinak, pokud jde o 3. osobu j.č.. Koncové -s se opět neusadí na konci významového slovesa TTT *22, ale spojí se s pomocným slovesem do (které je v záporu don't) a vznikne doesn't /dʌznt/:

He lives in Prague. He don't lives in Prague.
He lives in Prague. He doesn't live in Prague.

Krátká odpověď

Nyní se ještě vraťme k otázkám a související krátké odpovědi. Opět zde bude hrát důležitou roli nám již známé pomocné sloveso do. V krátké odpovědi totiž nepoužijete významové sloveso ale pomocné:

Do you live in Prague? Yes, I live. No, I don't live .
Does he live in Prague? Yes, he lives. No, he doesn't live .

Významové sloveso by se použilo jen v případě, že byste odpovídali celou větou. U krátké odpovědi použijeme jen a pouze pomocné sloveso:

Do you live in Prague? Yes, I do. No, I don't.
Does he live in Prague? Yes, he does. No, he doesn't.

Časté chyby

V článku už jsme si zmínili časté chyby. Pojďme si je ještě jednou připomenout a ukázat další (v žárovce najdete jednoduché vysvětlení a překlad):

He work in Prague. TTT *23
He works in Prague. TTT *24

She watchs TV every day. TTT *25
She watches TV every day. TTT *26

You live in London? TTT *27 *
Live you in London? TTT *28
Do you live in London? TTT *29

Pozn.: Pro pokročilejší studenty ale musíme zmínit, že oznamovací slovosled v otázkách je možný. Více v článku Otázky s oznamovacím slovosledem.

Do he read magazines? TTT *30
Do he reads magazines? TTT *31
Does he reads magazines? TTT *32
Does he read magazines? TTT *33

I live not here. TTT *34
I not live here. TTT *35
don't live here. TTT *36

He live not here. TTT *37
He lives not here. TTT *38
He don't live here. TTT *39
He don't lives here. TTT *40
He doesn't lives here. TTT *41
He doesn't live here. TTT *42

Z naší sekce pomůcek pro studenty si pak můžete vytisknout přehlednou tabulku. Stačí kliknout na náhled níže:

Použití

Jak jsme si psali v úvodu, přítomný čas prostý je nejzákladnější a nejdůležitější čas. Jeho tvoření má sice svá úskalí (koncové -s ve 3.os.j.č. a také pomocná slovesa do a does), ale obecně je jednoduché.

Mnohem větší problém však studentům dělá použití. Přesněji řečeno, pokud se jedná o začátečníky a znají pouze tento typ času, je to jednodušší, ale docela brzy se pak seznámí s přítomný časem průběhovým, a pak často chybují.

My si dnes však nebudeme ukazovat rozdíly mezi přítomným časem prostým a průběhovým (o tom se dočtete v článku Přítomný čas PROSTÝ vs. PRŮBĚHOVÝ), ale zaměříme se na nejčastější použití přítomného času prostého. Všimněte si, že jednotlivé oblasti použití jsou si velice podobné:

opakovaná činnost

What time do you go to bed? TTT *43
Steve starts work at 8 o'clock every morning including weekends. TTT *44
I always read a nice book when I'm on holiday. TTT *45
She never comes late. TTT *46
How often does your brother go abroad? TTT *47
We don't usually stay in hotels. TTT *48  

dlouhodobá činnost

My older sister lives in London. TTT *49
Susan doesn't work. She's a student. TTT *50
His wife works in a bank in the city centre. TTT *51
Where do your grandparents live? TTT *52
Does your mother go shopping every day? TTT *53  

zvyky a záliby

My dad loves gardening. TTT *54
Her uncle doesn't like fresh strawberries. TTT *55
Do you smoke? TTT *56
Does your boyfriend drink a lot of beer? TTT *57
I never drink coffee before I go to bed. TTT *58
Why do you listen to the radio so often? TTT *59  

všeobecná pravda

The sun rises in the east. TTT *60
Plants grow when you water them. TTT *61
It usually snows in winter. TTT *62  

Příkladové věty jsou zde rozděleny do skupin, ale tyto skupiny jsou si velice podobné. Označují jednoduše něco, co je obvyklé, časté, opakující se. Proti tomu pak bude stát přítomný čas průběhový. O rozdílech se dočtete v článku Přítomný čas PROSTÝ vs. PRŮBĚHOVÝ.

S přítomným časem prostým se často mohou spojovat příslovce četnosti (frequency adverbs). I k těmto nabízíme ke stažení přehlednou tabulku:

Pozor na stavová slovesa

Je dobré zmínit ještě jednu kategorii, a to jsou slovesa, která sice nemusí popisovat něco, co se děje opakovaně, a mohlo by se dokonce zdát, že popisují děj, který se děje právě nyní. Jsou to však slovesa stavová, která vlastně nepopisují děj, ale stav, proto se používají pouze v čase prostém.

Do you know my parents? TTT *63
don't know her. TTT *64
think the food was great. TTT *65
need your help. TTT *66
She doesn't agree with me. TTT *67
see somebody in the corner. TTT *68  

Více se dočtete v článku Stavová a dynamická slovesa.

Překlad:
  1. Píšu dopisy.
  2. Mluvím anglicky.
  3. Čtu časopisy.
  4. Píšeš/Píšete dopisy.
  5. Mluvíš/Mluvíte anglicky.
  6. Čteš/Čtete časopisy.
  7. Píšeme dopisy.
  8. Mluvíme anglicky.
  9. Čteme časopisy.
  10. Píší dopisy.
  11. Mluví anglicky.
  12. Čtou časopisy.
  13. Píše dopisy.
  14. Mluví anglicky.
  15. Čte časopisy.
  16. Píše dopisy.
  17. Mluví anglicky.
  18. Čte časopisy.
  19. Začíná to zítra.
  20. To zní dobře.
  21. Pršívá tady hodně.
  22. tak se totiž děje pouze v případě kladné oznamovací věty
  23. jedná se o 3.os.j.č., proto chybí koncové S
  24. Pracuje v Praze.
  25. sloveso končí na sykavku, proto musíme přidat ES
  26. Každý den se dívá na televizi.
  27. jedná se o otázku, proto zde musí být otázkový slovosled
  28. otázka se netvoří přehozením podmětu s přísudkem
  29. Bydlíš v Londýně?
  30. jedná se o 3.os.j.č., proto chybí koncové S
  31. koncové S musí být v otázce za pomocným slovesem, nikoli za významovým
  32. koncové S musí být pouze za pomocným slovesem, nikoli také za významovým
  33. Čte časopisy?
  34. zápor se tvoří pomocí pomocného slovesa
  35. takto se zápor taky netvoří
  36. Nebydlím tady.
  37. zápor se netvoří pouze pomocí NOT, ale pomocí pomocného slovesa
  38. sice je zde koncové S, ale potřebujeme ještě pomocné sloveso
  39. pomocné sloveso zde sice je, ale potřebujeme koncové S
  40. máme zde jak pomocné sloveso, tak koncové S, ale koncové S musí stát za pomocným slovesem
  41. zde máme dvakrát koncové S, ale může být jen jedno a to za pomocným slovesem
  42. Nebydlí tady.
  43. V kolik hodin chodíš spát?
  44. Steve začíná práci v 8 hodin každé ráno včetně víkendů.
  45. Vždycky si na dovolené přečtu nějakou pěknou knihu.
  46. Nikdy nechodí pozdě.
  47. Jak často jezdí tvůj bratr do zahraničí?
  48. Obvykle nebydlíme v hotelech.
  49. Moje starší sestra bydlí v Londýně.
  50. Susan nepracuje. Je studentka.
  51. Jeho manželka pracuje v bance v centru města.
  52. Kde bydlí tvoji prarodiče?
  53. Chodí tvoje matka nakupovat každý den?
  54. Můj otec miluje zahradničení.
  55. Její strýc nemá rád čerstvé jahody.
  56. Kouříš?
  57. Pije tvůj přítel hodně piva?
  58. Nikdy nepiji kávu, než jdu spát.
  59. Proč posloucháš rádio tak často?
  60. Slunce vychází na východě.
  61. Rostliny rostou, když je zaléváš.
  62. V zimě obvykle sněží.
  63. Znáš moje rodiče?
  64. Neznám ji.
  65. Myslím si, že to jídlo bylo skvělé.
  66. Potřebuji vaši pomoc.
  67. Ona se mnou nesouhlasí.
  68. Vidím někoho v rohu.
Překlad:
  1. Píšu dopisy.
  2. Mluvím anglicky.
  3. Čtu časopisy.
  4. Píšeš/Píšete dopisy.
  5. Mluvíš/Mluvíte anglicky.
  6. Čteš/Čtete časopisy.
  7. Píšeme dopisy.
  8. Mluvíme anglicky.
  9. Čteme časopisy.
  10. Píší dopisy.
  11. Mluví anglicky.
  12. Čtou časopisy.
  13. Píše dopisy.
  14. Mluví anglicky.
  15. Čte časopisy.
  16. Píše dopisy.
  17. Mluví anglicky.
  18. Čte časopisy.
  19. Začíná to zítra.
  20. To zní dobře.
  21. Pršívá tady hodně.
  22. tak se totiž děje pouze v případě kladné oznamovací věty
  23. jedná se o 3.os.j.č., proto chybí koncové S
  24. Pracuje v Praze.
  25. sloveso končí na sykavku, proto musíme přidat ES
  26. Každý den se dívá na televizi.
  27. jedná se o otázku, proto zde musí být otázkový slovosled
  28. otázka se netvoří přehozením podmětu s přísudkem
  29. Bydlíš v Londýně?
  30. jedná se o 3.os.j.č., proto chybí koncové S
  31. koncové S musí být v otázce za pomocným slovesem, nikoli za významovým
  32. koncové S musí být pouze za pomocným slovesem, nikoli také za významovým
  33. Čte časopisy?
  34. zápor se tvoří pomocí pomocného slovesa
  35. takto se zápor taky netvoří
  36. Nebydlím tady.
  37. zápor se netvoří pouze pomocí NOT, ale pomocí pomocného slovesa
  38. sice je zde koncové S, ale potřebujeme ještě pomocné sloveso
  39. pomocné sloveso zde sice je, ale potřebujeme koncové S
  40. máme zde jak pomocné sloveso, tak koncové S, ale koncové S musí stát za pomocným slovesem
  41. zde máme dvakrát koncové S, ale může být jen jedno a to za pomocným slovesem
  42. Nebydlí tady.
  43. V kolik hodin chodíš spát?
  44. Steve začíná práci v 8 hodin každé ráno včetně víkendů.
  45. Vždycky si na dovolené přečtu nějakou pěknou knihu.
  46. Nikdy nechodí pozdě.
  47. Jak často jezdí tvůj bratr do zahraničí?
  48. Obvykle nebydlíme v hotelech.
  49. Moje starší sestra bydlí v Londýně.
  50. Susan nepracuje. Je studentka.
  51. Jeho manželka pracuje v bance v centru města.
  52. Kde bydlí tvoji prarodiče?
  53. Chodí tvoje matka nakupovat každý den?
  54. Můj otec miluje zahradničení.
  55. Její strýc nemá rád čerstvé jahody.
  56. Kouříš?
  57. Pije tvůj přítel hodně piva?
  58. Nikdy nepiji kávu, než jdu spát.
  59. Proč posloucháš rádio tak často?
  60. Slunce vychází na východě.
  61. Rostliny rostou, když je zaléváš.
  62. V zimě obvykle sněží.
  63. Znáš moje rodiče?
  64. Neznám ji.
  65. Myslím si, že to jídlo bylo skvělé.
  66. Potřebuji vaši pomoc.
  67. Ona se mnou nesouhlasí.
  68. Vidím někoho v rohu.
Přepis bublinkové nápovědy: