BUSINESS 08: Hotelová angličtina (praxe 1)

Vydáno dne 01.11.2012

V prvním článku o hotelové praxi si řekneme o rezervacích, jak se v hotelu ubytovat a také něco o pobytu samotném.



business

Course Map (mapa kurzu)

Unit 08: HOTEL

Hotelová angličtina (praxe 1)

V našem online kurzu obchodní angličtiny se v osmé lekci věnujeme hotelům. V minulé kapitole jste si mohli přečíst velice podrobný článek o hotelovém zázemí a dnes si řekneme něco o hotelové praxi.

BOOKING

Když jedete na dovolenou, nebo třeba na prodloužený víkend (city break / mini break, více v článku Types of holiday), je dobré si zarezervovat ubytování předem.

Určitě je možné někam dojet, a pak si hledat místo k ubytování (když do hotelu vejde host, který nemá rezervaci, říká se mu walk-in guest), ale určitě je lepší zařídit si vše předem. Přece jen se pak cestuje pohodlněji, když víte, že v cílové destinaci na vás čeká příjemný pokoj.

Rezervaci pokoje můžete udělat po telefonu a zavolat si přímo do hotelu, kde chcete bydlet. Taková rezervace je však zbytečně složitá a navíc vám v hotelu nabídnou většinou jejich “standardní” cenu, která je často vyšší, než jakou byste si sehnali sami na internetu.

Proto určitě doporučuji rezervaci online. Navštivte třeba některou z těchto stránek, kde si můžete vybrat v dané destinaci z desítek hotelů za zvýhodněné ceny:

www.booking.com (CZ) www.lastminute.com
www.expedia.co.uk www.octopustravel.co.uk (CZ) TTT *1
www.hotels.com (CZ) www.hotelclub.com

Pozn.: Některý weby jsou přímo v češtině. Většinou si musíte v horní záložce vybrat nabídku “hotels”. Podrobný popis, jak se orientovat na podobných webech v angličtině, si ukážeme v některém z dalších článků.

Na takovém webu si pak pohodlně vyberete destinaci, termín pobytu, a už surfujete mezi hotely. Platí se však většinou kartou online předem. Pokud jste to ještě nedělali, určitě se není čeho bát. Více si přečtěte v sekcích “Placení po internetu” a “Platíme za zboží” našeho článku Jak nakupovat DVD v zahraničí. Najdete tam velice podrobný popis, jak postupovat.

CHECKING IN

Takže jsme si zarezervovali hotelový pokoj a nyní přicházíme do hotelu. Jdeme na recepci ubytovat se = check in.

Pokud byste do hotelu jeli autem, můžete se zeptat před hotelem na valet service = parkování aut. Člověk, který vám auto zaparkuje je valet /'væleɪ/.

Po příchodu na recepci bude po vás recepční chtít pas nebo občanský průkaz a pak budete muset vyplnit registrační formulář = registration form /ˌredʒə'streɪʃən/.

Jsou hotely, jejichž systém formulář vyplní za vás a vy jej pouze podepíšete, jiné hotely tuto možnost nemají, a proto ho budete muset vyplnit ručně. Nejdůležitější informace jsou na tomto formuláři číslo pasu, datum narození a podpis.

Pokud si hotel rezervujete sami TTT *2 a jde o hotel vyšší kategorie, budete pravděpodobně požádáni o kreditní kartu = credit card TTT *3. A to i v případě, že jste již za pobyt zaplatili.

Hotel si na kartě zablokuje určitý obnos, kolem 50 EUR na jeden den pobytu pro případ dalších výdajů = extras, jako třeba platba za nápoje z minibaru či v hotelové restauraci. Můžete to brát jako zálohu = deposit /dɪ'pɒzət/.

V takovém případě budete požádáni o potvrzení platby, což je tzv. před-autorizaci = pre-authorization /pri:ˌɔ:θəraɪ'zeɪʃən/. Tato platba se z vaší karty neodečte, pouze se zablokuje.

Po těchto procedurách dostanete většinou již klíč od pokoje. V hotelech střední a vyšší třídy pak ve formě vstupní karty = key card.

Pokud máte v ceně snídani = breakfast is included, řekne vám recepční, kde a v kolik hodin je snídaně servírována. Pak vám ukáže, kde najdete výtah, a popřeje příjemný pobyt.

V případě, že vás cestuje víc, můžete požádat o sousedící pokoje = adjoining / adjacent rooms /ə'dʒeɪsənt/. Jinak vám totiž hrozí, že budete bydlet každý třeba na jiném patře v hotelu.

Některé hotely dokonce nabízí propojené pokoje = connecting rooms. Jsou to dva samostatné pokoje, které mají mezi sebou dveře. Když takto bydlí rodina, nebo přátelé, mohou být dveře odemčené. Mohou se však takto vedle sebe dostat i naprosto cizí osoby (pak jsou dveře pochopitelně zamčené).

V případě, že se vám pokoj z nějakého důvodu nelíbí, můžete se vrátit na recepci a požádat je, zda by bylo možno dostat jiný pokoj. Samozřejmě je to vše o lidech, ale pokud mají volné jiné volné pokoje, může vám recepční vyhovět.

Další možností je připlatit si za pokoj vyšší kategorie = upgrade. Cena je různá, ale můžete ho třeba dostat i zdarma, jako pán na videu níže.

Příkladový rozhovor na recepci při příjezdu by mohl vypadat třeba takto:

R = receptionist / G = guest

R: Good morning, sir. Welcome to ABC hotel. How may I help you? TTT *4
G: Good morning. I have a reservation. Can I check in? TTT *5
R: Certainly. What name is the reservation under? TTT *6
G: Steve McKenzie.
R: Oh, could you spell that, please? TTT *7
G: Capital M, small C, capital K, E-N-Z-I-E.
R: Thank you. Let me check it with our system. Yes, you have a reservation for a single room for three nights. TTT *8
G: That's right. TTT *9
R: May I see your passport, sir? TTT *10
G: Here you are. TTT *11
R: Thank you. And may I have your credit card? TTT *12
G: Yes, let me find it. Here you are. TTT *13
R: Thank you, sir. Can you sign the registration form, please? TTT *14
G: Yes, sure. TTT *15
R: Thank you. Your room number is 854 on the eighth floor, but I'm afraid you can't check in until 2 p.m. TTT *16
G: Yes, I know. May I leave my suitcase with you, please? TTT *17
R: Yes, of course. I'll ask the porter to take care of it. TTT *18
G. Thanks. TTT *19
R: Well then, here is your room key. Would you like one or two key cards? TTT *20
G: I think one card will do. TTT *21
R: Breakfast is served from 7 to 10 in our main restaurant on the ground floor. TTT *22
G: Is breakfast included in my hotel rate? TTT *23
R: Let me check. Well, you only have a continental breakfast included. TTT *24
G: That's fine. Thanks. TTT *25
R: Is there anything else I can do for you? TTT *26
G: Yes, is there a wi-fi in the hotel? TTT *27
R: Yes, there is. You can find the log-in information in your key card wallet. TTT *28
G: Thank you. TTT *29
R: Shall I ask our porter to put your bag in the luggage room? TTT *30
G: Yes, that would be great. TTT *31
R: No problem. He'll be here in a minute. Have a pleasant stay, Mr. McKenzie. TTT *32
G: Thank you. Bye. TTT *33
R: Good bye. TTT *34

Další příklad ubytování v hotelu si můžete nastudovat na tomto videu TTT *35:

Celé video obsahuje anglické titulky, ale pro případ, že byste všemu nerozuměli, jsme připravili i český překlad, který najdete zde:

Přepis anglické části bez překladu najdete zde

DURING YOUR STAY

Jsme tedy již ubytováni. Pan McKenzie z našeho příkladového rozhovoru bohužel ještě čeká na uvolnění svého pokoje, ale pak Sanders z videa už bydlí. Dokonce dostal zdarma pokoj vyšší kategorie.

Pojďme si nyní říct, co všechno nás může potkat během pobytu.

key card

Jako první si pojďme představit klíč od pokoje ve formě plastové kartičky. Určitě existují i hotely, kde dostanete běžný klíč od pokoje, ale poslední dobou jde již pouze o hotely nižší kategorie.

Vstupní kartu do pokoje dostanete vloženou v malých papírových deskách velikosti samotné karty (ale mohou být i větší). Jde o přeloženou čtvrtku s kapsičkou na kartu. V češtině se nejčastěji setkáte s označením klíčenka, v angličtině pak key card wallet.

Do tohoto papírového obalu od karty pak recepční napíše číslo vašeho pokoje, často také cenu za pokoj a datum příjezdu a odjezdu. Na klíčence občas najdete vytištěny i informace o časech servírování snídaně, otevíracích časech hotelového baru, nebo o připojení na internet. Je to však velice individuální, někdy jsou tyto informace přímo na kartě, jako třeba zde TTT *36:

Jindy máte na zadní straně karty znázorněno, jak ji používat (viz obrázek níže).

Na přední straně karty je pak často logo hotelu, fotografie nebo reklama nějaké firmy. Pokud vás zajímá, jak vypadají vstupní karty různých hotelů na světě, podívejte se na tyto stránky.

V Evropě většinou při vstupu vsunete kartu do štěrbiny ve dveřích (viz nákres vlevo na kartě výše). Se systémem projetí magnetického proužku (nákres vpravo) se moc nesetkáte.

Tato karta slouží nejen k otevření vašeho hotelového pokoje, ale i k zaktivování světel v pokoji. Mnohdy ji pak také potřebujete k aktivaci výtahu.

Zde hosté často zmatkují, protože kartu neumí správně použít. Důležité je plynule (pomaleji) ji vsunout do štěrbiny a pak ji hned zase plynule vytáhnout. Pokud jste to udělali správně, rozsvítí se vám kontrolka nad štěrbinou zeleně. Až poté můžete zmáčknout tlačítko požadovaného patra ve výtahu, nebo zmáčknout kliku a vstoupit do pokoje. Pokud kartu strčíte dovnitř a pak vytáhnete příliš rychle, kontrolka se rozsvítí červeně a vy musíte pokus opakovat.

Může se pochopitelně stát, že na recepci při autorizaci karty udělali chybu a nebude fungovat. Většinou však je chyba na straně hostů.

Nutnost použít kartu ve výtahu není zase tak častá, proto hosty občas překvapí. Pokud však bydleli v hotelu se vstupními kartami alespoň jednou, určitě už ví, že po vstupu do místnosti je nutno kartu vložit do malé krabičky vedle dveří, abyste zaktivovali světla v pokoji.

Pokud jste v podobném hotelu ještě nebydleli, určitě se tato rada hodí, jelikož vás na recepci na tento fakt nikdo neupozorní (předpokládá se, že jste v podobném hotelu již bydleli). Taky se hodí vědět, že do této zdířky u dveří nemusíte dávat většinou kartu od pokoje, ale stačí jakákoli plastová kartička. Spouštění světel je mechanické.

mini bar

Další zádrhel může nastat u mini baru. Řeknete si možná, že mini bar je přece malá lednice na pokoji, tam se přece nedá nic zkazit.

Opak je však pravdou. Moderní mini bary jsou totiž vybaveny elektronickými čidly, která “hlídají” jednotlivé položky v takové lednici. Pokud si například láhev vody chcete jen prohlédnout a zvednete ji, okamžitě se načte na váš účet.

Pochopitelně se při opouštění hotelu s recepcí vždy domluvíte a vysvětlíte, že jste ten nápoj nepili, ale rozhodně to nebudí důvěru a je to zbytečné.

Poznáte, který z následujících dvou mini barů je vybaven čipy?

Na první pohled jsou si lednice docela podobné, ale všimněte si, že na spodní fotografii stojí nápoje na kulatých čidlech. Lépe to půjde vidět na této fotografii:

Pokud ale jedete na dovolenou do nějakého hotelového komplexu u moře, mini bar najdete většinou prázdný. Slouží pak vlastně jako malá lednice, kde si můžete chladit vaše nákupy.

V městských hotelech jsou však bary většinou plné, a pokud si koupíte něco sami, často ani nemáte místečko, kam si jídlo či pití uložit (hlavně, pokud jde o bar s čidly). Některé hotely však myslí i na toto, a nabízí v baru místo pro vás:

safe

Trezor na pokoji je určitě praktická věc. Můžete si tam schovat doklady, peníze, fotoaparát nebo netbook TTT *37.

Najdete ho vždy zabudován ve skříni. Pokud trezor na pokoji hotel nenabízí, měl by poskytnout možnost úschovy cenností přímo na recepci (ale to už není tak pohodlné).

Ale pozor! Pokud by se stalo, že cennosti z vašeho trezoru na pokoji někdo odcizí, hotel za toto nenese odpovědnost. Většinou to je psáno přímo na trezoru nebo někde poblíž. Pokud tedy chcete mít stoprocentní jistotu, musíte si dávat vše na recepci.

Druhů hotelových trezorů je celá řada a s tím souvisí a typy otvírání. Nejprve musíte váš trezor “naučit” vaše heslo a pak je vše jednoduché. Dokonce jsem se setkal s trezorem, kam se nemusel zadávat kód, ale stačilo projet štěrbinou kreditní kartou a hotovo.

Většinou je však ovládání velice jednoduché – stačí se řídit pokyny na dvířkách. Rozuměli byste třeba těmto pokynům? Překlad je v této žárovičce: TTT *38

plug adapter

Dalším problémem, se kterým se můžete setkat na cestách, je elektrická zásuvka.

plug /plʌg/ = elektrická zástrčka (vidlice)
socket /'sɒkɪt/ = elektrická zásuvka (ve zdi)

Takto například vypadá britská zásuvka:

Všimněte si, že má nejen jiné otvory, ale že má tlačítka, kterými se zapíná průchod elektřiny.

Je asi jasné, že do takové zásuvky naši vidlici (two-round-pin plug) nestrčíte. Potřebujete tedy adaptér = plug adapter / adaptor /ə'dæptə/.

Rozdílné však nejsou jen otvory ve zdi, kam zástrčku strkáte, ale i napětí. To však řeší také adaptér.

Toto je adaptér, který byste si měli pořídit, pokud cestujete do Velké Británie:

Pokud si ho nepořídíte v Česku, určitě ho zakoupíte kdekoli v Británii. Navíc je dosti pravděpodobné, že vám adaptér zapůjčí na recepci.

Na následujícím videu se pak například můžete podívat na rady pro turisty, kteří hodlají navštívit Evropu:

Důležitost používání členů

Když vysvětluji na hodinách členy, říkám občas „veselou“ historku z hotelu, která se ale opravdu stala:

Jednoho dne volal host z pokoje na recepci a řekl „I need a doctor“. Jenže recepční, která anglicky moc neuměla, mu rozuměla „I need adapter“ a tak mu odpověděla něco jako: „Oh, we have many to choose from. Come downstairs.

Přízvuk u slova DOCTOR je na první slabice (do-), a u slova ADAPTER pak na druhé slabice (da-). To je důvod, proč recepční špatně rozuměla.

Jenže pokud by host žádal adaptér, řekl by přece „I need an adapter“. Použil by neurčitý člen. Jenže to recepční moc neřešila.

Jak to celé dopadlo? Zmatený host tedy přišel na recepci a hledal těch několik doktorů, ze kterých si může vybrat. Ovšem recepční mu podala adaptér…

wireless internet

Pokud si s sebou vezete na cesty notebook nebo mobilní telefon s přístupem na internet, určitě oceníte možnost připojení na bezdrátový internet v hotelu.

wi-fi /'waɪ faɪ/ = wireless internet = bezdrátový internet

Hotely střední a vyšší kategorie tuto službu dnes již nabízí naprosto běžně. Někde je však zpoplatněna. Přístup na internet je pak různý. Někdy se stačí přihlásit na nechráněnou hotelovou síť a zadat své příjmení a jako heslo číslo pokoje, jindy dostanete na recepci papír s přístupovými informacemi. Opět je to individuální.

business centre

Pokud nemáte s sebou počítač a potřebujete mít přístup na internet, hotely vyšší kategorie nabízí “business centre”, kde najdete počítač(e) s připojením na internet, tiskárnu a někdy i kopírku. Pro všechny hosty hotelu je tato služba většinou zdarma.

Když se třeba před zpáteční cestou budete chtít odbavit online (viz náš článek o létání), můžete si zde vše vyřídit a palubní lístek si pohodlně vytisknout.

to be continued… TTT *39

Jelikož nás čeká ještě spousta zajímavých informací ohledně hotelové praxe, je článek rozdělen na tři části. Příště si řekneme, co všechno nabízí concierge, co znamená “pillow menu” a spoustu zajímavých informací o hotelových službách. V posledním článku se pak zaměříme na fráze a mini rozhovory z hotelu.

Překlad:
  1. vyberte Českou republiku vpravo nahoře
  2. nejde o rezervaci v rámci zájezdu přes cestovní kancelář
  3. Rozdíl mezí kreditní kartou (<span class=“correc­t”><strong>cre­dit card</strong></span>) a debetní kartou (<strong><span class=“correc­t”>debit card</span></st­rong><span class=“correc­t”></span>) je stejný jako v češtině. Ač nesprávně, obecně se používá “kreditní karta”, i když se vlastně myslí “debetní”.
  4. Dobrý den, pane. Vítejte v hotelu ABC. Jak vám mohu pomoci?
  5. Dobrý den. Mám rezervaci. Můžu se ubytovat?
  6. Samozřejmě. Pod jakým jménem je ta rezervace?
  7. Můžete mi to prosím vyhláskovat?
  8. Děkuji. Zkontroluju to v našem systému. Ano, máte reservaci jednolůžkového pokoje na tři noci.
  9. Ano, je to tak.
  10. Můžu vidět váš pas?
  11. Prosím, tady je.
  12. Děkuji. A mohu dostat vaši kreditní kartu?
  13. Ano, jen ji najdu. Tady je.
  14. Děkuji, pane. Můžete podepsat registrační formulář, prosím? Pozn.: Jde tedy o hotel, kde registrační formulář vyplní automaticky hotelový systém.
  15. Ano, jistě.
  16. Děkuji. Máte pokoj 854 v osmém patře, ale obávám se, že se můžete ubytovat až ve dvě hodiny. Pozn.: O tom, proč se pán nemůže ubytovat hned, si řekneme v dalším článku.
  17. Ano, vím. Můžu si u vás nechat kufr, prosím?
  18. Ano, samozřejmě. Požádám portýra, aby se o to postaral.
  19. Dík.
  20. Tak tedy, tady je váš klíč od pokoje. Chtěl byste jednu nebo dvě kartičky?
  21. Myslím, že jedna karta bude stačit.
  22. Snídaně se podává od 7 do 10 v naší hlavní restauraci v přízemí.
  23. Mám snídani v ceně?
  24. Podívám se. No, máte pouze kontinentální snídani. Pozn.: O snídaních si přečtěte článek <strong><span class=“correc­t”>HOTEL BREAKFAST</span></st­rong><span class=“correc­t”></span>.
  25. To bude stačit. Dík.
  26. Mohu pro vás ještě něco udělat?
  27. Ano, je v hotelu wi-fi? Pozn.: Vyslovujeme <span class=“pronun­ciation” data-pronunciation-simplify=“fal­se”>/<span class=“pronun­ciation”>'waɪ faɪ­</span>/</span><span class=“pronun­ciation” style=“display: none;” data-pronunciation-simplify=“tru­e”>/'waj faj/</span>
  28. Ano, je. Informace pro přihlášení najdete ve vaší klíčové složce.
  29. Děkuji.
  30. Mám požádat portýra, aby vám dal tašku do místnosti na zavazadla?
  31. Ano, to by bylo skvělé.
  32. To není problém. Bude tady za minutku. Přeji příjemný pobyt, pane McKenzie.
  33. Děkuji. Nashle.
  34. Na shledanou.
  35. omluvte prosím vyskakující reklamy, které jsou v první části rozhovoru, můžete je vždy zrušit kliknutím na křížek vpravo nahoře
  36. Toto je karta z hotelu <strong>Radisson Blu Alcron</strong> v Praze
  37. = notebook menších rozměrů
  38. K ZAPAMATOVÁNÍ KÓDU: 1. Zmáčkněte „C“. 2. Zadejte kód o šesti číslicích. 3. Zavřete dveře a držte zavřené, dokud světýlko nezhasne. JAK OTEVŘÍT: 1. Zadejte svůj kód. JAK ZAVŘÍT: 1. Zadejte váš kód. 2. Zavřete dveře a držte zavřené, dokud světýlko nezhasne.
  39. pokračování příště…
Přepis bublinkové nápovědy: