Help for English

Předpřítomný čas

 

Ahoj lidi :)

I _________ two chapters of the book today but I feel very tired already. I think I'll go to bed.

Správně má být I have only read, ale proč? sice je tady TODAY a třeba by mohl ještě něco přečíst, ale už je unavený a asi půjde do postele ne? je to kvůli tomu, že je tam I THINK? kdyby tam bylo jen I will go tak by to stejně byl předpřítomný? tuhle jedinou větu z celého testu nechápu :)

Původně jsem tam dal I only read… jak by ta věta musela být když bych chtěl napsat právě I only read? :)

Řekla bych, že proto, že jsem je přečetl někdy v minulosti (sice je určeno, že dnes, ale podstatné je to, že až do teď). Ale je to jen můj názor – nejsem odborník.

Marek Vít na to odpovídal v diskuzi pod testem:
bod 3
http://www.helpforenglish.cz/…rfect-b.html

Díky Jarmi :) ale co ten komentář pod tím ? to je vlastně skoro ten samý problém, na tu mu už Marek neodpověděl :shock: sice navzdory té únavě ale když to považuji za ukončené a vím že už nic nepřečtu ??? :-)

To je klasický příklad na přepřítomný čas. Je to časové období, které zahrnuje současný moment – dnes, tedy den, který ještě trvá.

Pokud byste chtěl použít past simple muselo by se jednat o děj ukončený, nezahrnující současný moment. Třeba:
I read only two chapter of the book this morning, but now at 10.00 pm I am too tired to read any more chapters.
Teď v deset večer už je ráno uzavřená kapitola.
nebo
I read only two chapters of the book yesterday and today I have to finish all the rest.
Dnes už je včerejšek uzavřená kapitola, proto past simple.

Mirku, šel by i tento příklad s minulým časem?:

Today, as usual, I read only two chapters of the book but I feel very tired already. I think I'll go to bed.

Myslím tím to, že nikdy více než dvě kapitoly nečte. Každý den si přečte jen dvě kapitoly a víc ne.

V americké angličtině určitě :-) V britské je to jednoznačně na předpřítomný čas, který zdůrazňuje tu spojitost se současností a také dokončení nějaké činosti.