Help for English

listening - "didakťák"

 

Dobrý den vespolek – prosím o poradu s půlroční přípravou na didaktický test, opakovaný.

Student, 37 let, maturitu skládá při práci. Má poruchy učení a je levák.

Největší problém jsou poslechy, sluchová analýza je na špatné úrovni.

Uvítám směs tipů na zlepšení poslechu jakožto dovednosti.

Mnohokrát děkuji. Kateřina

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Ing. Tomáš Smutný vložený před 11 lety

Dobrý den vespolek – prosím o poradu s půlroční přípravou na didaktický test, opakovaný.

Student, 37 let, maturitu skládá při práci. Má poruchy učení a je levák.

Největší problém jsou poslechy, sluchová analýza je na špatné úrovni.

Uvítám směs tipů na zlepšení poslechu jakožto dovednosti.

Mnohokrát děkuji. Kateřina

Zatím mne napadlo vzít ty nejprimitivnější poslechy ze starters a elementary učebnic. Nicméně ty jsou A1 a my potřebujeme “metelesku blesku” do půl roku B1. A není moc času.

Já vidím jako jedinou správnou cestu to, že student musí pochopit důležité základy anglické výslovnosti (vázání slov, přízvuk, silná a slabá slova – viz články na HFE) + samozřejmě správnou výslovnost jednotlivých slovíček. A sám se musí alespoň snažit takto vyslovovat.
Potom už to záleží v podstatě jen na slovní zásobě, kterou si musí rozšiřovat četbou a sledováním filmů/seriálů + znalosti gramatiky, kterou se naučí i cvičená opička. :)
U všech zmíněných bodů vím, o čem mluvím – sám jsem tím před lety prošel (jako samouk s pomocí HFE) a fungovalo to. :)

Ještě jeden tip: Nahrané zjednodušené knížky od úrovně Starter – je třeba si zvyknout na skutečnou výslovnost v protikladu s tím, co si student představuje jako “výslovnost”. :)

Půl roku je, pravda, krátká doba. Ale pokud zapracuje, tak může projít. ;-)

Mně se audio knížky neosvědčily, protože jsem dlouhodobě nedokázal udržet pozornost. Nejvíc jsem se zlepšil při sledování videí na http://www.engvid.com/ . Jde o výuková videa gramatiky a slovní zásoby, takže zároveň si student opakuje, prohlubuje nebo učí novou látku. Lekce jsou krátké (většina do deseti minut), v poslední době opatřeny titulky pro ty, kteří se ještě moc v poslechu nechytají.Působí tam osm lektorů (všichni rodilí mluvčí – kromě Alexe), asi nejsrozumitelnější projev má Rebecca. Projev je srozumitelný jako při školní výuce, ale není přehnaně pomalý jako v některých video kurzech (např. Angličtina Extra byl televizní kurz natočený jako sitkom, což byl dobrý nápad, ale zkazilo to nesmyslně pomalé tempo řeči), ale je plynulý. Lektoři dokáží udržet pozornost svou prací s hlasem, takže po pár lekcích se jim dá rozumět bez titulků.

Další poslech bych mohl doporučit ze stránek BBC, a to kurzy s názvem Flatmates: http://www.bbc.co.uk/…pisode.shtml English at work: http://www.bbc.co.uk/…glishatwork/ 6 minute english: http://www.bbc.co.uk/…erkers.shtml Výhodou těchto kurzů je to, že jak audio (mp3 nebo ra), tak i text (pdf) se dají stáhnout do pc. BBC vysílá ještě další kurzy, ale tam je už dost pokročilá slovní zásoba. Třeba Vám nějaký tip pomůže a něco z toho vyberete.

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Ing. Tomáš Smutný vložený před 11 lety

Dobrý den vespolek – prosím o poradu s půlroční přípravou na didaktický test, opakovaný.

Student, 37 let, maturitu skládá při práci. Má poruchy učení a je levák.

Největší problém jsou poslechy, sluchová analýza je na špatné úrovni.

Uvítám směs tipů na zlepšení poslechu jakožto dovednosti.

Mnohokrát děkuji. Kateřina

No ono jde o to, jestli se poslech člověk naučí jen poslechem. Toto prohlášení vypadá divně, ale něco na tom je. Jsou lidé, kteří “neslyší” a “neslyší”. Jak na ně?
To je jako byste vozíčkářovi říkali:choď, tak přeci choď! Pravda, měl by mít “papíry” z poradny, možná ho u maturity zohlední aspoň časem na vypracování, ale chce to doopravdy “vymyslet” a nevzdat, proto se tu ptám a pak podám i zprávu. Díky, Katka

O tom jsem právě mluvil ve svém prvním příspěvku. :)

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Franta K. Barták vložený před 11 lety

O tom jsem právě mluvil ve svém prvním příspěvku. :)

Františku, já se nebavím o lingvistovi a nebo člověkovi co nemá nic lepšího na práci než sedět od rána do večera v knihách. Je to dospělý člověk, co má dvě práce a skoro žádný čas. Motor vyladí zachvilinku, ale pravidla výslovnosti se s nechutí bude učit půl života…Potřebuji hands on approach. A vím, že není jediný takový. Proto jsem to sem postla. 8-)

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Ing. Tomáš Smutný vložený před 11 lety

Františku, já se nebavím o lingvistovi a nebo člověkovi co nemá nic lepšího na práci než sedět od rána do večera v knihách. Je to dospělý člověk, co má dvě práce a skoro žádný čas. Motor vyladí zachvilinku, ale pravidla výslovnosti se s nechutí bude učit půl života…Potřebuji hands on approach. A vím, že není jediný takový. Proto jsem to sem postla. 8-)

To přece není lingvistika, vědět, že slova nezačínají na přízvuku nebo že se mohou vyslovovat jinak, než si člověk myslel. To je naprostý základ, bez něhož se prostě nedá pořádně rozumět. ;-)
Sám jsem si to zažil – gramatiku jsem celkem chápal, sem tam jsem něco přečetl, nějak jsem z Aj odmaturoval (poslech jsme tenkrát neměli), ale s mluvenou řečí jsem měl obrovský problém. Stačilo ale pochopit a dodržovat těch pár věcí a hrozně se to najednou zlepšilo. Ale je mi jasné, každý to má jinak, někomu pomáhá to a jinému ono. :)

Ahoj Katko, s tím poslechem je to asi nejhorší, obzvlášť, když máte tak šibeniční termín. Taky bych asi začala s těmi poslechy úrovně A1. Nejdřív bych to odstupňovala: poslech s textem (celým) → poslech s gaps → → poslech s více gaps → poslech bez textu. pak se přesunula na těžší úroveň a opakovala postup – horší je, že nemůžeš dopředu nic naplánovat, protože nevíš, jak se ti bude zlepšovat či ne.

Jednoduché otázky na to, co si poslechl.
Ať to nejdřív před poslechem přečte sám, pak poslechne, pak opakuje po částech to, co se tam říká – ale opravdu správně, ať správně vyslovuje, navazuje. Pak ať to celé zase přečte sám.

Ale musí se tomu věnovat i doma, ne jen s tebou na hodině. Ať poslouchá či se dívá na jeden díl něčeho (čehokoliv – seriálu – klidně i pro děti, ať je to jednodušší, engvidu, BBC) pořád dokola, aby to uměl nazpaměť a věděl, co se tam říká. Když má poruchu učení, tak by ho to mělo bavit, jinak se může blokovat.

každopádně držím pěsti a dej vědět, jak to pokračuje, taky mě to zajímá. (flw)

problém spousty studentů je v tom, že znají slova pouze přes oči. V jejich mozku není vypálená žádná zvuková stopa. Pak při poslechu nerozeznávají ani slovní zásobu, kterou maji v zrakové paměti už v kastlíku “aktivní”. Taky mám tu zkušenost, že grammar a reading bývají o jednu až dvě úrovně vyšší než poslech. Čili vrátit se s poslechem níž považuji za dobrý způsob.

K těm pravidlům výslovnosti – vysvětluji vždy, aby pochopili, proč nerozumí i chronicky známá slova. Problém pohyblivého slovního přízvuku a sluchové paměti ukážu na slovech legal a illegal. Když se na slovo podívají, rozumí okamžitě. Když ho slyší tak nerozumí, a navíc nedovedou od sebe uchem rozlišit, kdy je to ještě legální a kdy už ne. :) V NEF jsou krátká poslechová cvičení na vázání slov a větný přízvuk, odpovídající přízvučná slova jsou v textu podtržená.

U nových studentů doporučuji domácí přípravu výhradně s poslechem…nikdo to nedodržuje :D

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Ing. Tomáš Smutný vložený před 11 lety

Dobrý den vespolek – prosím o poradu s půlroční přípravou na didaktický test, opakovaný.

Student, 37 let, maturitu skládá při práci. Má poruchy učení a je levák.

Největší problém jsou poslechy, sluchová analýza je na špatné úrovni.

Uvítám směs tipů na zlepšení poslechu jakožto dovednosti.

Mnohokrát děkuji. Kateřina

Děkuji za všechny tipy a snahu pomoci. Někdy, když se člověk zeptá, výrazně a nahlas, tak odpověď příjde sama z podvědomí..­...začneme s písničkama a jejich texty, hudbu má moc rád. Podám zprávu. Ještě jednou díky, Katka

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.