Help for English

Znalost cizích jazyků patří k životnímu stylu

Komentáře k článku: Znalost cizích jazyků patří k životnímu stylu

 

rozhořčena

„Zásadně souhlasím proti!“ Tedy pokud jde o cizojazyčné vzdělávání předškoláků. Na UK se údajně učí, že děti by měly začít s cizím jazykem až na úrovni ZŠ. Mně, jako nestudentovi této školy, to zase dá selský rozum. Dítě si hlavně potřebuje uvědomit, co je samo zač, co je jeho mateřština a jak funguje, potřebuje se s něčím ztotožnit. Připadá mi absurdní představa, že by se mělo ztotožnit s existencí cizích řečí, dokud nezná svou vlastní. Ta by měla být kostrou, o niž se opře, ostatní jazyky pak sice bude třeba chápat jako cizí, ale vždycky bude mít jeden svůj a nebude plavat v množtví identit (je-li Čech, nebo Angličan, jaká kultura a historické osobnosti patří ke stěžejním v jeho okolí).
Trochu mi to zavání snahou udělat z dítěte cvičenou opici – ve třech letech angličtinu, v pěti krasobruslení, ve třinácti musíš vyhrát olympiádu, nebo jsi to v životě pěkně projelo, milé dítko.
Omlouvám se za poměrně ostrou reakci, ale já článkem opravdu hodně nesouhlasím a to se ještě snažím ovládat (a sprostě nadávám jen v duchu 8-)).

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Otýlie Krásná vložený před 9 lety

rozhořčena

„Zásadně souhlasím proti!“ Tedy pokud jde o cizojazyčné vzdělávání předškoláků. Na UK se údajně učí, že děti by měly začít s cizím jazykem až na úrovni ZŠ. Mně, jako nestudentovi této školy, to zase dá selský rozum. Dítě si hlavně potřebuje uvědomit, co je samo zač, co je jeho mateřština a jak funguje, potřebuje se s něčím ztotožnit. Připadá mi absurdní představa, že by se mělo ztotožnit s existencí cizích řečí, dokud nezná svou vlastní. Ta by měla být kostrou, o niž se opře, ostatní jazyky pak sice bude třeba chápat jako cizí, ale vždycky bude mít jeden svůj a nebude plavat v množtví identit (je-li Čech, nebo Angličan, jaká kultura a historické osobnosti patří ke stěžejním v jeho okolí).
Trochu mi to zavání snahou udělat z dítěte cvičenou opici – ve třech letech angličtinu, v pěti krasobruslení, ve třinácti musíš vyhrát olympiádu, nebo jsi to v životě pěkně projelo, milé dítko.
Omlouvám se za poměrně ostrou reakci, ale já článkem opravdu hodně nesouhlasím a to se ještě snažím ovládat (a sprostě nadávám jen v duchu 8-)).

Re: rozhořčena

Nemyslím si, že by článek jakkoliv TVRDIL to, že se děti MAJÍ učit anglicky od školky. Vaše ‚rozhořčení‘ moc nechápu, článek žádné radikální postoje nezaujímá a nikde nevidím, v čem lze „s článkem opravdu velmi nesouhlasit“.

myslým, že o tomto by sa dalo veľa diskutovať, jak to chodí sto ľudí sto chutí,ja s tým osobne suhlasim aj nesuhlasim

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Otýlie Krásná vložený před 9 lety

rozhořčena

„Zásadně souhlasím proti!“ Tedy pokud jde o cizojazyčné vzdělávání předškoláků. Na UK se údajně učí, že děti by měly začít s cizím jazykem až na úrovni ZŠ. Mně, jako nestudentovi této školy, to zase dá selský rozum. Dítě si hlavně potřebuje uvědomit, co je samo zač, co je jeho mateřština a jak funguje, potřebuje se s něčím ztotožnit. Připadá mi absurdní představa, že by se mělo ztotožnit s existencí cizích řečí, dokud nezná svou vlastní. Ta by měla být kostrou, o niž se opře, ostatní jazyky pak sice bude třeba chápat jako cizí, ale vždycky bude mít jeden svůj a nebude plavat v množtví identit (je-li Čech, nebo Angličan, jaká kultura a historické osobnosti patří ke stěžejním v jeho okolí).
Trochu mi to zavání snahou udělat z dítěte cvičenou opici – ve třech letech angličtinu, v pěti krasobruslení, ve třinácti musíš vyhrát olympiádu, nebo jsi to v životě pěkně projelo, milé dítko.
Omlouvám se za poměrně ostrou reakci, ale já článkem opravdu hodně nesouhlasím a to se ještě snažím ovládat (a sprostě nadávám jen v duchu 8-)).

Re: rozhořčena

Dovolím si reagovat, kanárku. Mám zkušenosti s lidmi (dětmi), kteří měli přístup v raném dětství jen k jednomu jazyku, i s lidmi s přístupem k dvěma i více jazykům. Dokonce znám i lidi, kteří v raném dětství neměli přístup k žádnému jazyku. A z těchto zkušeností musím říct, že pokud dítě nemá mentální postižení, je pro něj přístup k více jazykům pouze ku prospěchu. Jde o to, že malé děti mají otevřená „jazyková centra“ a učí se jazyk úplně jinak, než dospělí. (To je ostatně popsáno v rozhovoru.) Malé děti jazyk nijak „neanalyzují“, nezkoumají, jak funguje. Prostě ho používají tak, jak ho slyší.
Nejde o to, dítěti vnutit jinou kulturu, jen využít přirozených schopností v době, kdy je dítě má.

Re:rozhořčena

Tak tohle mi pěkně nadzvedlo, kanárku.Už ta krásná česká věta „zásadně souhlasím proti“ No to je nesmysl!! Ale zpět. 15 let takové děti „učím“. Nebudu unavovat rozepisování se jak a co na to děti. Ale. Tyto názory, kanárku, měli rodiče opravdu před patnácti lety (a to ještě ne všichni). Ale jak vidím (spíš čtu), najdou se ještě i tací, kteří se zapomněli probudit ! Tiberia, zásadně „nesouhlasím“ pro. (Taky hezký nesmysl.) Jo, na UK se učí přesný opak, kanárku. A ten „selský“ rozum je v tomto případě opravdu jenom „selský“. Článek je super a díky za něj. :-D

2 Kanarek. Ano kazdemu diteti musi byt vstipen jeho narod a hned potom jeho rasa aby bojovalo vsemi prostredky za jeji cistotu. Xenofobiji naseho naroda je treba utuzovat hned od zacatku. Lide jako jsem ja, kteri jeste na sve dite nepromluvili cesky by se meli strilet na potkani.

Příspěvek od kanarek raději komentovat nebudu, abych tady nerozpoutala zase nějakou slovní bitku.

Zajímavé je, že zatímco náš bilinguální syn si krom svých oblíbených pohádek v angličtině a češtině, rád podívá i na staré večerníčky ve slovenštině, tak sousedovic dcera odmítá koukat na „ovečáka“ Shaun v angličtině, přestože se ve filmu vůbec nemluví.

A co se týče výše popisované příhody s houskou, jsem ráda, když to zůstane u tupého koukání prodavače/ky, protože bohužel jsem byla několikrát svědkem poznámky ze strany prodavače/ky typu: „Nauč se česky + sprostý dovětek“ a souhlasného pokyvování okolně stojících uvědomělých Čechů.

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Otýlie Krásná vložený před 9 lety

rozhořčena

„Zásadně souhlasím proti!“ Tedy pokud jde o cizojazyčné vzdělávání předškoláků. Na UK se údajně učí, že děti by měly začít s cizím jazykem až na úrovni ZŠ. Mně, jako nestudentovi této školy, to zase dá selský rozum. Dítě si hlavně potřebuje uvědomit, co je samo zač, co je jeho mateřština a jak funguje, potřebuje se s něčím ztotožnit. Připadá mi absurdní představa, že by se mělo ztotožnit s existencí cizích řečí, dokud nezná svou vlastní. Ta by měla být kostrou, o niž se opře, ostatní jazyky pak sice bude třeba chápat jako cizí, ale vždycky bude mít jeden svůj a nebude plavat v množtví identit (je-li Čech, nebo Angličan, jaká kultura a historické osobnosti patří ke stěžejním v jeho okolí).
Trochu mi to zavání snahou udělat z dítěte cvičenou opici – ve třech letech angličtinu, v pěti krasobruslení, ve třinácti musíš vyhrát olympiádu, nebo jsi to v životě pěkně projelo, milé dítko.
Omlouvám se za poměrně ostrou reakci, ale já článkem opravdu hodně nesouhlasím a to se ještě snažím ovládat (a sprostě nadávám jen v duchu 8-)).

Re: rozhořčena

myslim, ze na Vase priklady budem vediet dost relevantne odpovedat :)

totizto ja som sa ucil madarcinu od dectva, ako prvak na ZS som vedel vedel dokonca lepsie madarsky, ako slovensky.

Co sa tyka spomenuteho krasokorculovania, brat korculuje od piatich, ma 14 a ide (zrejme) na olympiadu :).

A mozem Vam povedat, ze si NEpripadame, ako cvicene opice. A co viac, NEMALI problem s totoznostou, ze „co sme zac“. Mame proste vacsi priestor. Napr. aj s tou madarcinou. Oco stale tvrdil, ze mame aspon sirsi vyber(viac moznosti), a mozme si VYBRAT, ktora mentalita sa nam viac paci, s ktorym narodom viac sypatizujeme, lebo pozname obe. Mozme spoznat viac ludi, mame sirsi obzor. A to nieje trest, to je dar.

Vas nazor beriem a respektujem, ale narovinu Vam hovorim, nepoznam jedineho cloveka, ktory sa ucit cudzi jazyk od malicka a teraz ma z toho mindraky, ze sa dohovori s viac ludmi, ako ostatni :)

Rozhovor se mi moc libil. Jinak bych rada pripsala svou vlastni zkusenost. S cizimi jazyky jsem se dostala do styku uz v predskolnim veku. Pamatuji, ze uz jako mala jsem se divala na nemecke kreslene serialy a poslouchala hudbu na MTV. Z nemeckych kreslenych serialu jsem se postupne naucila sama nemecky. Na anglicke kreslene serialy jsem se zacala divat az kolem sesti, sedmi let. A asi zhruba od mych sedmi let se u nas doma zacalo mluvilo ctyrmi jazyky (predtim dva roky dvoujazycne). Bezproblemu jsem dokazala prepnout z jednoho jazyka na jiny. Moji rodice spolu mluvili anglicky, ja vsak nikdy anglicky nepromluvila (poprve az kolem 15 let). Presto jsem rozumela vsemu, co si povidali. Diky tomu jsem pak byla schopna se behem jednoho roku naucit anglictinu na takovou uroven, jakou se dostanou zaci po ukonceni zakladni skoly (ale musela jsem tomu samozrejme venovat usili). Jedinou vec, se kt. jsem mela vzdy problemy bylo psani. Zaroven mi chybi jakysi cit na slova – napr. poznat jemne rozdily mezi urcitymi synonymy. Vyvstava vsak otazka, zde to neni moji intelegenci jako takovou (jsem technicky typ). Jazyky se staly mym konickem, rada se ucim novym jazykum, i kdyz ted do toho musim vkladat mnohem vice energie nez drive – presto me to neodradi. Je krasne, kdyz mluvite s nekym „cizim“ a dotycny se vas zepta, jestli nahodou nejste z jeho zeme, nebot mate tak krasny prizvuk, to pak kazdeho potesi :) A abych nezapomnela, prestoze neumim poradne gramatiku (napr. v nemecine), jsem schopna urcit spravne nekt. gramaticke jevy pomoci „citu“ – proste vim, ze to tak ma byt. Musim jeste podotknout, ze vzpominam i na jednu dobu, kdy se mi zacaly jazyky plest (najednou tech jazyku bylo nejak moc). Nastesti to pak zhruba po dvou mesicich vymizelo. Takze pokud se diteti bude nenasilne vnucovat cizi jazyk – tak rozhodne nejsem proti. Nelibi se mi vsak, jak nekt. rodice posilaji deti uz od prvni tridy do skoly, kde se mluvi jinym jazykem, nez materskym. Prijde mi skoda, aby promrhaly tu moznost naucit se poradne vlastnimu materskemu jazyku. Ale zas na druhou stranu bude moci rikat, ze ma dva materske jazyky :)

Taky jsem slyšel jeden podcast od BBC, kde se této problematice věnovali samotní Angličané. Autor zasával názor, že bylo věděcky dokázáno, že kdo se od malička učí více jazyků, má větší kapacitu mozku, jestli si dobře pamatuju. A vše shrnul vtipně tím, že tím pádem „my – Angličani“ jsme pěkní tupci, protože se nechceme jiný cizí jazyk učit.
Taky si myslím, že to, co si myslí kanárek, je totální nesmysl. Hum4nfrog na to naprosto trefně reagoval. A s těma prodavačkama, nejen prodavačky takhle reagují. Podle mě a doufám, že tu rozpoutám další plamennou diskuzi, protože tohle si většina národa myslet nebude: V podstatě, kdokoliv sem přijede a naučí se rychle opravdu dobře Česky, ať už z Ukrajiny nebo z jiné země, tak je hoden obdivu už jen proto, že Čeština je těžkej jazyk. „Pořád samé kdyby, aby a by.“

Odkaz na příspěvek Příspěvek od black.orchidey vložený před 9 lety

Rozhovor se mi moc libil. Jinak bych rada pripsala svou vlastni zkusenost. S cizimi jazyky jsem se dostala do styku uz v predskolnim veku. Pamatuji, ze uz jako mala jsem se divala na nemecke kreslene serialy a poslouchala hudbu na MTV. Z nemeckych kreslenych serialu jsem se postupne naucila sama nemecky. Na anglicke kreslene serialy jsem se zacala divat az kolem sesti, sedmi let. A asi zhruba od mych sedmi let se u nas doma zacalo mluvilo ctyrmi jazyky (predtim dva roky dvoujazycne). Bezproblemu jsem dokazala prepnout z jednoho jazyka na jiny. Moji rodice spolu mluvili anglicky, ja vsak nikdy anglicky nepromluvila (poprve az kolem 15 let). Presto jsem rozumela vsemu, co si povidali. Diky tomu jsem pak byla schopna se behem jednoho roku naucit anglictinu na takovou uroven, jakou se dostanou zaci po ukonceni zakladni skoly (ale musela jsem tomu samozrejme venovat usili). Jedinou vec, se kt. jsem mela vzdy problemy bylo psani. Zaroven mi chybi jakysi cit na slova – napr. poznat jemne rozdily mezi urcitymi synonymy. Vyvstava vsak otazka, zde to neni moji intelegenci jako takovou (jsem technicky typ). Jazyky se staly mym konickem, rada se ucim novym jazykum, i kdyz ted do toho musim vkladat mnohem vice energie nez drive – presto me to neodradi. Je krasne, kdyz mluvite s nekym „cizim“ a dotycny se vas zepta, jestli nahodou nejste z jeho zeme, nebot mate tak krasny prizvuk, to pak kazdeho potesi :) A abych nezapomnela, prestoze neumim poradne gramatiku (napr. v nemecine), jsem schopna urcit spravne nekt. gramaticke jevy pomoci „citu“ – proste vim, ze to tak ma byt. Musim jeste podotknout, ze vzpominam i na jednu dobu, kdy se mi zacaly jazyky plest (najednou tech jazyku bylo nejak moc). Nastesti to pak zhruba po dvou mesicich vymizelo. Takze pokud se diteti bude nenasilne vnucovat cizi jazyk – tak rozhodne nejsem proti. Nelibi se mi vsak, jak nekt. rodice posilaji deti uz od prvni tridy do skoly, kde se mluvi jinym jazykem, nez materskym. Prijde mi skoda, aby promrhaly tu moznost naucit se poradne vlastnimu materskemu jazyku. Ale zas na druhou stranu bude moci rikat, ze ma dva materske jazyky :)

Re:

Cituji: Nelibi se mi vsak, jak nekt. rodice posilaji deti uz od prvni tridy do skoly, kde se mluvi jinym jazykem, nez materskym.

A to byste dítě nedala do školy, pokud by vaše rodina žila v zemi, kde se nemluví jeho mateřským jazykem? :-)

Odkaz na příspěvek Příspěvek od ramonis vložený před 9 lety

Taky jsem slyšel jeden podcast od BBC, kde se této problematice věnovali samotní Angličané. Autor zasával názor, že bylo věděcky dokázáno, že kdo se od malička učí více jazyků, má větší kapacitu mozku, jestli si dobře pamatuju. A vše shrnul vtipně tím, že tím pádem „my – Angličani“ jsme pěkní tupci, protože se nechceme jiný cizí jazyk učit.
Taky si myslím, že to, co si myslí kanárek, je totální nesmysl. Hum4nfrog na to naprosto trefně reagoval. A s těma prodavačkama, nejen prodavačky takhle reagují. Podle mě a doufám, že tu rozpoutám další plamennou diskuzi, protože tohle si většina národa myslet nebude: V podstatě, kdokoliv sem přijede a naučí se rychle opravdu dobře Česky, ať už z Ukrajiny nebo z jiné země, tak je hoden obdivu už jen proto, že Čeština je těžkej jazyk. „Pořád samé kdyby, aby a by.“

Re:

Tak to já nedávno slyšela na Vltavě fejeton Vítězslava Čížka Kolik řečí znáš, tolikrát jsi člověkem, ale když umíš anglicky, jsi přímo nadčlověk, kde se autor do lidí, kteří se snaží naučit sebe a své dítě anglicky, kteří se koukají na anglické filmy v angličtině pěkně navážel. Jestli to měla být nadsázka a autor to myslel opačně, tak já jsem holka pitomá, že jsem to nepochopila a nebo to bylo tím, že jsem fakt viděla úplně rudě a něco mě ušlo, při větách, že děti, které jsou v Čechách vychovávany dvojjazyčně vyrostou něco jako nevyrovnaní nevzdělaný hlupáci. Lidem, kteří nesdílí autorův názor ani podcast shánět nedoporučuji, protože je to opravdu infarktová záležitost.

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Lioness vložený před 9 lety

Re:

Cituji: Nelibi se mi vsak, jak nekt. rodice posilaji deti uz od prvni tridy do skoly, kde se mluvi jinym jazykem, nez materskym.

A to byste dítě nedala do školy, pokud by vaše rodina žila v zemi, kde se nemluví jeho mateřským jazykem? :-)

Re: Re:

Jestli nejde o školy, jako je anglický Porg, kde se děti učí všechno v angličtině (prvouku, matematiku…), jen češtinu mají česky:-)

„Zásadně souhlasím proti,“ tak to je prosím citát z jednoho seriálu, proto je v uvozovkách. Měl ten můj text poněkud odlehčit.
Na UK zřejmě působí více padagogů.
Já samozřejmě dětem přeju, aby měly angličtinu nebo cokoli jiného co nejvíc zadarmo, ale vadí mi ambice některých rodičů, kteří pro samé vzdělávání zapomínají na dětství a taky na potřebu konkrétního zázemí – domov má člověk jen jeden (a netvrdím, že musí být u nás, i když já bych neměnila).
Smím vědět, co značí slůvko „xenofobije“ a proč bych si měla přát střílet na potkání jisté lidi?

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Těthalka vložený před 9 lety

Re: Re:

Jestli nejde o školy, jako je anglický Porg, kde se děti učí všechno v angličtině (prvouku, matematiku…), jen češtinu mají česky:-)

Re: Re: Re:

Jen upřesním, ten anglický Porg je v Praze

 

Příspěvky mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé. Pokud máte účet můžete se přihlásit nebo se můžete přihlásit účtem na Facebooku.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.