Question

 

  1. What is the time? = What time is it? (Je druhá věta špatně? Mám to asi nesprávně zafixované a příjde mi to jako naprosto správně. Ale pravidla pořádku slov v otázce o ničem takovém nemluví, že?…) 
  2. V jedné učebnici jsem našla “proforma s do”/ “one jako substantivní proforma” a vůbec netuším, co to je, neví někdo náhodou? Napadá mě něco jako “náhrada”?

Díky

What is the time? / What time is it? – oboje je správně

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Novotka vložený před 12 lety
  1. What is the time? = What time is it? (Je druhá věta špatně? Mám to asi nesprávně zafixované a příjde mi to jako naprosto správně. Ale pravidla pořádku slov v otázce o ničem takovém nemluví, že?…) 
  2. V jedné učebnici jsem našla “proforma s do”/ “one jako substantivní proforma” a vůbec netuším, co to je, neví někdo náhodou? Napadá mě něco jako “náhrada”?

Díky

1. myslím si, že je to správně. V čem by měl být problém? V čem je špatně pořádek slov?
2. proforma s do/one není nic neznámého. Slovo, aby se neopakovalo,je nahrazeno jiným zástupným slovem (one, some, do)
Do you know her? Yes, I do.
They sell cars. I can get one there.

K té zjišťovací otázce na čas: zjišťovací otázky přeci musí mít pevný slovosled, jako skoro každá věta v angličtině. 

SVOMPT v oznamovací větě, v otázce stojí přísudek před podmětem: Tázací zájmeno + sloveso/přídavné jm. + podst.jm… (How old is she? What do you like? Where is it?)

Kdybychom slovosled přehodili, byla by otázka špatně sestavená. What name is you? – tohle by bylo přeci špatně!

What time is it? How much money will you need? – Tohle jsou otázky na podmět a zde jsou podměty před přísudkem správně.

Nějak se v tom ztácím…

SVOMPT v oznamovací větě, v otázce stojí přísudek před podmětem: Tázací zájmeno + sloveso/přídavné jm. + podst.jm…

V běžné otázce se přece podmět a sloveso nemění( samozřejmě s vyjímkou to be) pouze se dá pomocné sloveso (do, did).

Co se týká té věty What time is it? To je to stejné jako What car do you drive? Tady what není tázací zájmeno, ale pokud se nepletu determinátor. Jaké auto řídíš? Co tu možná dělá problém je ono neurčité (prázdné) it, které jakoby nemělo přesný význam.

How much money will you need? – Tohle jsou otázky na podmět a zde jsou podměty před přísudkem správně.

To nejsou podmětné otázky.

Podmětné otázky jsou:

What will happen?
Who cares?
Who made you answer?

Odkaz na příspěvek Příspěvek od Novotka vložený před 12 lety

K té zjišťovací otázce na čas: zjišťovací otázky přeci musí mít pevný slovosled, jako skoro každá věta v angličtině. 

SVOMPT v oznamovací větě, v otázce stojí přísudek před podmětem: Tázací zájmeno + sloveso/přídavné jm. + podst.jm… (How old is she? What do you like? Where is it?)

Kdybychom slovosled přehodili, byla by otázka špatně sestavená. What name is you? – tohle by bylo přeci špatně!

What time is it? How much money will you need? – Tohle jsou otázky na podmět a zde jsou podměty před přísudkem správně.

Nějak se v tom ztácím…

Upřímně řečeno – moc nechápu, co v tom hledáte za vědu. Je to přece normální zjišťovací otázka.

What the time is? – Na prvním místě je tázací zájmeno WHAT (= CO), poté následuje podmět (the time) a pomocné sloveso (is)

Slovosled v doplňovacích předmětných otázkách:

  1. Tázací zájmeno (= Wh-Question)
  2. Pomocné sloveso (operátor)
  3. Podmět
  4. Hlavní (významové) sloveso
  5. Předmět
  6. Ostatní VČ – PUm, PUč

Přečtěte si ještě pořádně to, co psal Swimmer.

PS.: V jedné věci si s Vámi dovolím nesouhlasit, Swimmere, a sice v tom, že WHAT podle mě není determinátor, ale normální tázací zájmeno.

To ozacek:

What the time is? – Na prvním místě je tázací zájmeno WHAT (= CO), poté následuje podmět (the time) a pomocné sloveso (is)

Ted už tedy nechápu ani tebe. . Myslím jen touto větou. Vždyť to není normální otázka. Buď What is the time? nebo What time is it? A is už vůbec není pomocné sloveso, ale linking verb.

Co se týká what, tak pokud vím, může mít dvě fukce. Buď je to klasické tázací zájmeno ( What is the time?) nebo je to common determiner (What time is it?)jak jsem psal, konkrétně pak patří do skupiny interrogatives. Determinátor proto, protože determinuje podstatné jméno time.

To že je WHAT i determiner je uvedeno i ve výkladových slovnících.
What the time is?…to snad ne?

Ještě k tomu slovosledu, co psal Ozacek, aby to zakladatelku nepletlo..
Uvedený slovosled je pro významová slovesa MIMO sloveso “být”, se kterým zrovna tady operujeme. U slovesa “být” se tvoří otázka pouhou inverzí.

Tak a já už na to přišla, resp. jsem o tom něco našla, snad je to správně. 

Doplňovací otázky (můžeme se jimi ptát na podmět i předmět věty):

  • tázací zájmeno (má funkci např. determinátoru), např.: He made a cake. What cake?)
  • (otázka na podmět) je-li tázací slovo podmětem nebo jeho součástí, má tato otázka stejný slovosled jako věta oznamovací (tedy podmět-sloveso-…), např.: Who taught you? How many students have failed? … ale …

What time is it? = What is the time? (Toto je tázací věta se sponou, kde se ruší rozdíl mezi podmětovým a přísudkovým jménem a může zde být jak slovosled používaný v podmětných, tak i předmětných otázkách) What is the date? = What date is it? Which house is theirs? = Which is their house? Whose is this book? = Whose book is this?

tázací zájmeno (má funkci např. determinátoru), např.: He made a cake. What cake?)

A nepsal jsem to tak?

(otázka na podmět) je-li tázací slovo podmětem nebo jeho součástí, má tato otázka stejný slovosled jako věta oznamovací (tedy podmět-sloveso-…), např.: Who taught you? How many students have failed? … ale …

Otázka na podmět přece nemůže obsahovat podmět, ne????

What time is it?/ What the time is? = What is the time? (Toto je tázací věta se sponou, kde se ruší rozdíl mezi podmětovým a přísudkovým jménem a může zde být jak slovosled používaný v podmětných, tak i předmětných otázkách)

What the time is? je nesmysl, psali jsme to tu několikrát. To, že is je sponové sloveso, nebo-li linking verb, chcete-li copula, jsem psal už taky.

Ale zdá se, že se asi nechápeme. Možná to vysvětlí někdo lépe.

Vím, že sloveso být může být sponové. Nevěděla jsem jen, že to má vliv na pořádek slov v zjišťovací otázce, že je to tedy jakási výjimka.

Odkaz na příspěvek Příspěvek od swimmer vložený před 12 lety

tázací zájmeno (má funkci např. determinátoru), např.: He made a cake. What cake?)

A nepsal jsem to tak?

(otázka na podmět) je-li tázací slovo podmětem nebo jeho součástí, má tato otázka stejný slovosled jako věta oznamovací (tedy podmět-sloveso-…), např.: Who taught you? How many students have failed? … ale …

Otázka na podmět přece nemůže obsahovat podmět, ne????

What time is it?/ What the time is? = What is the time? (Toto je tázací věta se sponou, kde se ruší rozdíl mezi podmětovým a přísudkovým jménem a může zde být jak slovosled používaný v podmětných, tak i předmětných otázkách)

What the time is? je nesmysl, psali jsme to tu několikrát. To, že is je sponové sloveso, nebo-li linking verb, chcete-li copula, jsem psal už taky.

Ale zdá se, že se asi nechápeme. Možná to vysvětlí někdo lépe.

WHAT THE TIME IS je nesmysl?? Tak proč v některých svých příspěvcích výše (včetně toho, na který teď reaguji) píšete, že je to v pořádku?

What's the time? = Ok.

What time is it? = Ok.

What the time is? = Wrong. Nejen, že jsem to nikdy neslyšel, ale stačilo trochu pogooglit; v testu dole 2.otázka: http://www.bbc.co.uk/…page12.shtml

 

Vlákno je zamčené. Nelze do něj přispívat.

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek Help For English za ně nenese zodpovědnost.