*
Help For English - angličtina na internetu zdarma!
English Me
*

Stavová a dynamická slovesa

Vydáno dne 26.07.2015

(Přepracovaný článek z roku 2006) Proč některá slovesa nelze používat v průběhových časech? Rozdělení anglických sloves na stavová a dynamická.

Stavová a dynamická slovesa

Pokud jste se již učili něco o průběhových časech v angličtině (třeba jen ten základní ‘přítomný průběhový’), možná jste narazili na to, že některá slovesa v průběhových časech NEPOUŽÍVÁME, a to ani v případě, že daná věta úplně přesně sedí do definice průběhového času.

Víme tedy, že průběhový čas např. používáme, když něco ‘je právě teď’: právě sedím – I am sitting, právě nespím – I'm not sleeping… atd. Potom ale máme větu ‘právě nerozumím’ a zde by průběhový čas byl špatně (I'm not understanding), i když se zdánlivě jedná o stejný typ věty.

Důvodem je to, že průběhový čas lze tvořit pouze ze sloves, která vyjadřují nějakou činnost. Pouze činnosti totiž mohou probíhat.


Dynamická slovesa

Slovesům označujícím činnosti říkáme dynamická slovesa. Těch je v angličtině naprostá většina. Jsou to např.:

go// , run// , stand// , work// , open// , jump// atd.


Stavová slovesa

Druhou skupinou sloves jsou stavová slovesa, která vyjadřují stavy, postoje, názory apod. Ty nemohou probíhat, vždy prostě jsou, nebo nejsou. Nepoužíváme je tedy v průběhových časech!

Mezi stavová slovesa se řadí např.:

love// TTT
hate// TTT
like// TTT
want// TTT
need// TTT
know// TTT
believe// TTT
understand// TTT
prefer// TTT
remember// TTT
realize// TTT
mean// TTT
suppose// TTT
belong// TTT
seem// TTT
consist// TTT
depend// TTT
contain// TTT


Vidíte, že se jedná o podobný typ slov, názory, postoje, mentální procesy apod.

Sloveso FEEL (cítit se) a LOOK (vypadat) sice také popisují stav, ale lze je používat i v průběhových časech.

feel tired.TTT
I'm feeling tired.TTT


Mezi těmito dvěma větami není žádný zásadní rozdíl.


Slovesa s více významy

Některá slovesa spadají do obou skupin. Dají se buď použít jako stavy nebo jako činnosti. Příkladem takového slovesa je např. sloveso THINK. Jedním z jeho významů je ‘myslet si’ a v tom případě je to pouze stav (Myslím si, že…) Druhým významem je ‘přemýšlet’ (Přemýšlím o…) a v tom případě je to již činnost.

Stav – myslet si:
I think I should go home now.TTT
What do you think will happen next?TTT

Činnost – přemýšlet:
I'm thinking about going to college.TTT
What are you thinking about?TTT


Podobně je to třeba u slovesa HAVE:

Stav – mít, vlastnit / muset:
I have a lot of work to do right now.TTT
I have to go now. My parents are waiting for me.TTT

Činnost – dávat si, užívat si:
They're having breakfast.TTT
We're having a party on Saturday.TTT
Are you having a good time?TTT


Takových sloves je v angličtině více. Sloveso SEE může být stav (vidět) i činnost (vídat se s někým, navštěvovat někoho). Sloveso APPEAR může být také buď stav (zdát se, jevit se) a nebo činnost (objevovat se, vystupovat, účinkovat). Sloveso TASTE může být stav (chutnat nějak) nebo činnost (ochutnávat). Dokonce i sloveso BE může být obojí:

Stav – být:
He's at school right now.TTT
She's really tall.TTT

Činnost – chovat se nějak:
He's being stupid.TTT
I don't think he was flirting with you. He was just being nice.TTT


Jak poznat, že se jedná o stavové sloveso?

Seznam stavových sloves podobný tomu, který jsme uvedli výše, se studenti často musí učit nazpaměť z učebnice nebo sešitu. Taková znalost určitě není na škodu. Slovníky ne vždy totiž tuto informaci uvádí. Kvalitní slovník bude u stavového slovesa mít poznámku např. ‘not used in the progressive tenses’ (např. Oxford Advanced Learner's Dic­tionary).

Rozdělení sloves na stavová a dynamická je ale víceméně logické a snadno odvoditelné. Existuje nějaká pomůcka, jak si snadno určit, o které z těchto dvou typů sloves se jedná?

Jednou z pomůcek je, zeptat se Co právě děláš? Pokud nějaké sloveso můžeme použít jako odpověď na takovou otázku, jedná se s největší pravděpodobností o dynamické sloveso:

Co právě děláš? – Učím se.
Co právě děláš? – Dívám se na televizi.
Spím. Relaxuju. Přemýšlím. Čtu si knihu. Čekám na kamaráda. Snídám.


Všechna tato slovesa jsou dynamická.

What are you doing at the moment? – I'm studying.TTT
What are you doing at the moment? – I'm watching TV.TTT


Pokud bychom ale sloveso v takové odpovědi použít nemohli, jednalo by se spíše o sloveso stavové:

Co právě děláš? – Myslím si, že…
Co právě děláš? – Mám rád pizzu.
Co právě děláš? – Vidím tě.
Co právě děláš? – Věřím v posmrtný život.


Sami vidíte, že podobné odpovědi jsou nesmyslné. Podobnou pomůckou může být např. dosadit si sloveso do kontextu: Neotravuj mě, právě ________. Můžeme říci např.:

Neotravuj mě, právě si čtu.
Neotravuj mě, právě přemýšlím.
Neotravuj mě, právě se učím.
Neotravuj mě, právě obědvám.


V tomto případě se opět jedná o slovesa dynamická.

Pokud si do tohoto kontextu sloveso dosadit nemůžeme, jedná se s největší pravděpodobností o sloveso stavové:

Neotravuj mě, právě si myslím, že ten turnaj nevyhrajeme.
Neotravuj mě, právě mám rád pizzu.
Neotravuj mě, právě mám v ledničce uvařenou večeři.


Protože se nejedná o činnosti, nelze člověka v takové situaci rušit či otravovat.


KNOWING, HATING, BELIEVING…

Teď tedy již víme, že slovesa jako KNOW, HATE a BELIEVE se nepoužívají v průběhových časech. Znamená to ale, že nemohou mít koncovku -ing? Rozhodně nikoliv! Koncovka -ing se používá nejen v průběhových časech! Může se jednat o gerundium a nebo participium (příčestí) a zde žádné omezení na dynamická slovesa není. Podívejte se na příklady:

Not knowing what to do, I sat down and started crying.TTT
Supposing you lose your job, what will you do? TTT


V určitých zvláštních případech se ale i některá stavová slovesa dají použít v průběhových časech.

Will you be needing the car this afternoon?TTT – velmi zdvořilé či formální
I'm loving this party!TTT – hovorové zdůraznění momentálního stavu


O těch a o dalších se ale mluví až v materiálech pro pokročilé.


Závěrem

Vědět, zda je sloveso stavové či dynamické, se rozhodně vyplatí. Ukázali jsme si, že stavová slovesa nelze použít v průběhových časech, ani když se zdánlivě jedná o učebnicový případ, kdy by se za jiných okolností průběhový čas použil. Gramatické testy často obsahují množství takových ‘chytáků’.

Vysvětlili jsme si také, proč není potřeba učit se nazpaměť dlouhý seznam sloves, protože rozdělení na stavová a dynamická slovesa je víceméně logické. Některá slovesa (např. see, think, have, be) mají více významů, z nichž některé jsou stavy a jiné činnosti, a je tedy nutné se jim v obou případech chovat odlišně.



Články ze stejné rubriky:

Mgr. Marek Vít je držitelem certifikátu CPE a ocenění Evropský učitel jazyků 2008. Má dlouholeté zkušenosti jako učitel (ZŠ, SŠ i VŠ), soukromý lektor a překladatel. V posledních letech se věnuje vývoji výukového software a tvorbě těchto webových stránek.

Komentáře k článku
Téma Přísp. Přečteno Poslední příspěvek
Nepřečteno Stavová a dynamická slovesa 34 67919 Od Marek Vít poslední příspěvek
před 6 měsíci

Přihlášení


Menu


Partneři stránek

Anglické učebnice a beletrie s 15 % slevou



Copyright 2005–2017 Vitware s.r.o.
ISSN 1803–8298